Ders Kodu: 
INTD 192
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
2
Uygulama Saati: 
2
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Ön Koşul Dersleri: 
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı, teorik bilgiler ve uygulamalarla öğrenciye mekan tasarım ve planlanlama süreci konusunda temel bilgileri aktarmak ve tasarladığını çizimle ifade edebilme becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: 

Mekan planlama ve tasarımını ilgilendiren çeşitli tanımlar üzerinde durularak, tasarım olgusu çeşitli örnekler ve anlatımlarla aktarılır. Konut ölçeğinde antropometri, insan, işlev, ölçü, form, strüktür, uygulama ve kullanım ile ilgili bilgiler uygulama çizimleri ile desteklenerek planlama ve tasarım olgularının kavratılması.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Yanıt, 3: Tartışma, 4: Uygulama-Alıştırma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav, B: Sunum, C: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) Öğrenci, mekan tasarımını etkileyen faktörleri ele alır.

1,2,4

1,2,3,4

A,B,C

2) Öğrenci, mekan tasarımında işlev-eylem donatı ilişkilerinin önemini kavrar.

1,4

1,2,3,4

A,B,C

3) Öğrenci, mekan tasarımında planlama sürecini kavrar

2,6

1,2,3,4

A,B,C

4) Öğrenci, düşüncelerini çizimle ifade edebilme yeteneğini geliştirir.

1,3,11

1,4

A,B,C

5) Öğrenci, teorik bilgileri uygulama, eleştirel yaklaşım geliştirme ve problem çözme becerisi kazanır.

1,4

1,2,3,4

A,B,C

6) Öğrenci, tasarım sürecinde iki ve üç boyutlu düşünebilme, farklı ölçeklere hakim olabilme becerisi kazanır.

3,7

4

A,C

7) Öğrenci, bir konut yapısının tüm iç mekanlarını tasarlar.

1,4,6,12

4

A,C

 

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Uygulama / Ön Hazırlık

1

 

GİRİŞ / Dersin amacı, kapsamı ve yürütülüş biçimi

 

2

 

Mekan Kavramı, Planlama-Tasarım Süreci ve Ölçek Kavramı

 

Biçim Elemanları, Biçimsel Transformasyonlar,  Biçim-Kütle-Mekan İlişkisi

 

Ölçek kavramını pekiştirecek çizim denemelerinin yapılması

 

Ödev 1: İnsan bedeninin fiziksel verilerinin araştırılması (Kendi antropometrik ölçülerinin alınması)

3

 

Mekansal İlişkiler, Mekan Organizasyonları

 

Antropometri Kavramı ve İnsan-İşlev-Donatı Araştırmaları

Antropometrik verilerin incelenmesi

 

Uygulama 1: Antropometrik veriler ışığında tek kişilik yurt odasının çözümlenmesi

 

4

 

Sirkülasyon ve Kullanım Alanı Kavramları, Konut Ölçeğinde Giriş ve Yaşama Çevresi, İnsan-İşlev-Donatı İlişkileri

Uygulama 2: 1/20 ölçekli örnek yaşama çevresi çizimlerinin yapılması

 

Ödev 2: Kendi evlerinin yaşama çevresinin rölövesinin alınması ve 1/20 ölçekli çizimi

5

 

Yemek Yeme Mekanı ve Mutfak, İnsan-İşlev-Donatı İlişkileri

Uygulama 3: 1/20 ölçekli örnek yemek yeme çevresi ve mutfak çizimlerinin yapılması

 

Ödev 3: Kendi evlerinin mutfak rölövesinin alınması ve 1/20 ölçekli çizimi

6

 

Yatma Mekanı (Ebeveyn Odaları) Mekanı, İnsan-İşlev-Donatı İlişkileri

Uygulama 4: 1/20 ölçekli örnek ebeveyn yatma çevresi çizimlerinin yapılması

 

7

 

Yatma-Çalışma Mekanı (Genç Odaları), İnsan-İşlev- Donatı İlişkileri

Uygulama 5: 1/20 ölçekli örnek yatma-çalışma çevresi çizimlerinin yapılması

 

Ödev 4: Kendi yatak odalarının rölövesinin alınması ve 1/20 ölçekli çizimi

8

 

I. ARA SINAV

 

9

 

Islak Hacimler (Banyo-Wc), İnsan-İşlev- Donatı İlişkileri

Uygulama 6: 1/20 ölçekli örnek ıslak hacim çizimlerinin yapılması

 

Ödev 5 : Kendi banyolarının rölövesinin alınması ve 1/20 ölçekli çizimi

10

 

Çocuk/Bebek Odaları, Özelleşmiş Antropometrik Veriler; Özelleşmiş Donatı Elemanları

 

Bedensel Engelliler İçin Özelleşmiş Antropometrik Veriler, Sirkülasyon ve Kullanım Alanları, Özelleşmiş Donatı Elemanları

Uygulama 7: 1/20 ölçekli örnek bedensel engelli için yatak odası ve banyo çizimlerinin yapılması

 

11

 

Konutun Ele Alınan Tüm Mekansal Veriler Işığında Bir Stüdyo Dairede Planlama Süreci, Kullanıcı Kimliği ve Konsept Oluşturma

Uygulama 8: 1/20 ölçekli örnek stüdyo dairenin planlanması ve konsept oluşturma, plan çözümlemeleri

 

Ödev 6: Stüdyo dairenin tasarımına yönelik konsept dosyasının oluşturulması

12

 

II ARA SINAV

 

13

 

Stüdyo Dairenin Tasarımına Yönelik Çalışmalar

Uygulama 9: Stüdyo dairenin 1/20 ölçekli plan çizimi

 

14

 

Stüdyo Dairenin Tasarımına Yönelik Çalışmalar

 MAZERET SINAVI

Stüdyo dairenin 1/20 ölçekli plan tashihleri ve kesit çalışmaları

 

Ödev 7: 1/20 ölçekli AA kesitlerinin çizimi

15

 

Stüdyo Dairenin Tasarımına Yönelik Çalışmalar

 

Uygulama 10: Stüdyo dairenin 1/20 ölçekli BB kesitinin çizimi

 

Ödev 8: Stüdyo dairenin 1/20 maket çalışması

 

Kaynaklar

Ders Notu / Ders Kitabı

 

Diğer Kaynaklar

 

  1. Mimarlık, Biçim  Mekan ve Düzen; Francis D.K. Ching, 2007, YEM Yayınları
  2. İç Mekan Tasarımı; F.D.K.Ching, 2008, YEM Yayınları.
  3. Mimari Tasarıma Yaklaşım; Enis Faik Arcan, Fikret Evci,1992, 2K Yayınları
  4. Mimarlık, Form ve Geometri; Esen Onat, 2010, Efil Yayınevi
  5. Neufert; Yapı Tasarımı Temel Bilgileri, Ocak 2008, Beta Yayın Dağıtım A.Ş.
  6. Human Dimension & Interior Space; J.Panero, M.Zelnik, 1979, New York.
  7. Mekan planlama ve tasarımına yönelik her türlü yazılı ve görsel literatür  

 

 

 

Materyal Paylaşımı

Ders Notu / Ders Kitabı

 

Diğer Kaynaklar

 

  1. Mimarlık, Biçim  Mekan ve Düzen; Francis D.K. Ching, 2007, YEM Yayınları
  2. İç Mekan Tasarımı; F.D.K.Ching, 2008, YEM Yayınları.
  3. Mimari Tasarıma Yaklaşım; Enis Faik Arcan, Fikret Evci,1992, 2K Yayınları
  4. Mimarlık, Form ve Geometri; Esen Onat, 2010, Efil Yayınevi
  5. Neufert; Yapı Tasarımı Temel Bilgileri, Ocak 2008, Beta Yayın Dağıtım A.Ş.
  6. Human Dimension & Interior Space; J.Panero, M.Zelnik, 1979, New York.
  7. Mekan planlama ve tasarımına yönelik her türlü yazılı ve görsel literatür  

 

 

 

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SIRA

KATKI YÜZDESİ

Ara Sınav

2

%60

Sunum/Seminer

 

 

Ödev/Uygulamalar

8+10

%15+%25

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

 

 

DERS KATEGORİSİ

Temel Mesleki Dersler

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

1

İç mimarlık disiplini kapsamında çağdaş ve özgün tasarımlar geliştirebilmek amacıyla sanatsal ve teknik bilgileri uygulama becerisi.

 

 

 

 

X

2

Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi anlama becerisi

 

X

 

 

 

3

Tasarım sürecinde iki ve üç boyutlu düşünebilme ve ifade edebilme becerisi

 

 

 

 

X

4

Sanat ve tasarım alanında analitik araştırma, eleştirel yaklaşım geliştirme ve problem çözme becerisi

 

 

 

X

 

5

Tasarım uygulamalarını tarihsel ve sanatsal süreç içinde değerlendirebilme, geçmiş ile bugün ve gelecek ilişkisini kurabilme becerisi

 

 

 

 

 

6

Çağdaş iç mimarlık uygulamaları için gerekli teknikleri ve teknolojileri kullanabilme becerisi

 

 

X

 

 

7

Mekan ve donatım elemanları tasarlama sürecinde farklı ölçeklere hakim olabilme ve detay çözebilme becerisi

 

 

 

 

X

8

Evrensel ve yerel düzeyde koruma ve yeniden işlevlendirme yaklaşımları geliştirebilme becerisi

 

 

 

 

 

9

Disiplinlerarası uygulamalara ve takım çalışmasına yatkın olma becerisi

 

 

 

 

 

10

Meslek pratiğine yönelik standartlar, düzenlemeler, yönetmelikler ve hukuk kurallarını bilme ve uygulama becerisi

 

 

 

 

 

11

Görsel, sözel ve yazınsal alanda etkili iletişim kurabilme ve fikirlerini ifade edebilme becerisi

 

X

 

 

 

12

Tasarım pratiğine yönelik gelişmeleri izleme ve yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirme becerisi

 

 

X

 

 

 

AKTS İş Yükü Tablosu

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati)

15

4

60

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)

15

2

30

Ara Sınav

2

4

8

Sunum/Seminer

 

 

 

Ödev

8

2

16

Final

1

4

4

Toplam İş Yükü

 

 

118

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

4,72

Dersin AKTS Kredisi

 

 

5

 

 

1