PROGRAM TANIMI VE HEDEFLERİ

Sürdürülebilir Yapılı Çevre Tezsiz Yüksek Lisans Programı, Mimarlık, İnşaat Mühendisliği, Kentsel Tasarım ve Peyzaj Mimarlığı, Peyzaj Mimarlığı, Şehir ve Bölge Planlama, İç Mimarlık, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı, Çevre Mühendisliği, Malzeme Mühendisliği bölümlerinden mezun olan öğrencilere yönelik disiplinlerarası bir programdır. 

Sürdürülebilirlik konusu 20.yüzyılın ikinci yarısından bu yana doğa bilimleri ve sosyal bilimler alanlarındaki önemini giderek arttırmaktadır. Küresel ısınmanın getirdiği çevre problemleri ve bunların bir sonucu olarak kentlerde yaşanan afetler, fiziksel ve mekânsal aşınma, buna bağlı gelişen sosyo-ekonomik sorunlar konuya daha geniş bir perspektiften bakmayı gerektirmiştir. Birleşmiş Milletler Çevre ve Kalkınma Komisyonu 1987 yılında sürdürülebilirlik ile ilgili olarak “İnsanlık, gelecek kuşakların gereksinimlerine cevap verme yeteneğini tehlikeye atmadan, günlük ihtiyaçlarını temin ederek, kalkınmayı sürdürülebilir kılma yeteneğine sahiptir.” diyerek konuya ilişkin en temel ve kapsayıcı açıklamayı yapmıştır. Bu bağlamda sürdürülebilir kentsel gelişme, gelecek kuşakların varlığına ve yaşam kaynaklarına saygılı bir büyümeyi hedef almak zorunda olup konu ile ilgili birçok anabilim dalında çeşitli çalışmalara zemin hazırlamıştır. Mimarlık, Şehir ve Bölge Planlama, Çevre Mühendisliği, Kentsel Tasarım ve Peyzaj Mimarlığı, İnşaat Mühendisliği, Malzeme Mühendisliği bölümleri bu dallardan sadece bir kaçıdır. Konunun tasarım, yönetsel, hukuki, sosyal ve ekonomik boyutlarını da ele alan bölümler ile bir bütün olduğu düşünülmekte ve bu nedenle sürdürülebilirlik kavramı, disiplinlerarası bir konu olarak ele alınmayı gerektirmektedir. 

Program çerçevesinde yapılan çalışmaların amacı sürdürülebilirlik konusunu, ekoloji, çevre, kent ve mimarlık ekseninden inceleyerek farklı disiplinlerin katkıları ile çevreci ve ilerici (gelecekçi) fikirler üretmektedir.

Bu bağlamda ‘Sürdürülebilir Yapılı Çevre Tezsiz Yüksek Lisans Programı’ sürdürülebilir yapılı çevrenin gelişiminde rol oynayan ekolojik, çevresel, sosyal, gelecekçi, ekonomik ve kültürel faktörleri içeren kuramları, tasarım yöntemleri ve bakış açılarını öğrencilerine anlatmayı hedeflemektedir.