Sessel ve İşitsel nicelik ve nitelikler, temel kavramlar, sesin doğması, geçmesi, yayılması, yansıması, yutulması ile ilgili olaylar, bunların diğer Fiziksel Çevre Denetimi kriterleri ve konfor koşulları ile ilişkileri; hacim akustiği, gürültü kontrolü, içmekân tasarımında çeşitli hacimlerin işlevlerine bağlı olarak akustik ilkeler ve kriterler.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Öğrenci, Akustik ile ilgili bilgileri kazanır ve temel kavramları kavrar. | 1,2,3,10 | 1,2,3 | A,C |
2) Öğrenci, bir tasarımcı olarak konunun içmimari tasarımdaki yeri ve önemini idrak eder. | 1,2,6 | 1,2,3 | A,C |
3) Öğrenci, tasarımda Mekan Konforu, Fiziksel Çevre Denetimi ve Akustik arasındaki ilişkileri analiz eder. | 2,7,9,10 | 1,2,3 | A,C |
4) Öğrenci,belirli bir sınıra kadar akustik alanda çözüm üretme, tasarım yapabilme birikimini kazanır. | 1,4,6,7 | 1,2,3 | A,C |
5) Öğrenci, çok kapsamlı ve karmaşık durumlarda, gerekli hallerde uzmanlarla çalışabilecek bilgi ve dil, birikim kazanır. | 1,6,9,10 | 1,2,3 | A,C |
6) Öğrenci, çalışma alanında Standard, Yönetmelik gibi ilgili mevzuatın yeri ve çalışmalara dahil edilmesi bilinçini kazanır. | 1,6,10,12 | 1,2,3 | A,C |
7) Öğrenci,tasarımda disiplinlerarası çalışma ve uygulamaların gereklilik ve yöntemlerini kavrar. | 1,2,9 | 1,2,3 | A,C |
Dersin Akışı
Hafta | Konular | Uygulama / Ön Hazırlık |
1 | Giriş, Tanımlar ve Temel Kavramlar; Mekân; İç mekânın nitelikleri ve konfor koşulları | |
2 | Sesin Tanımı ve Fiziksel Özelikleri; diğer mekânsal niteliklerle ilişkisi ve kısa tarihçe | |
3 | Sesin Kaynağı ve Yayılması; Akustik Basınç, Sesin Şiddeti ve Sesin İşitsel Yönü; İnsan ve duyma | |
4 | Hacim özeliklerinin ses yayılımına etkileri; Sesin Hacim içinde Kırınımı; ilgili hususlar | |
5 | Yarıyıliçi Sınavı -1 / ve Genel Değerlendirme | |
6 | Hacım Akustiği; Sesin Yutulması; İç Mekânda Reverberasyon ve Akustik açısından etkileri | |
7 | Hacım Akustiği; Sesin Yansıması; Etkili faktörler, Ses uzaması ve Yankı, Etkileri | |
8 | Sesin açıklıklardan geçmesi ve yapıda iletimi; Darbe Sesi ve ilgili Sorunlar; ilke bazında önlemler | |
9 | Yapı Malzemesinin ve Elemanlarının Akustik Özelikleri; İçmekân Tasarımında Akustik İlkeler | |
10 | Oditoryumlarda Akustik; Tiyatro, Sinema, Opera ve Konser Salonlarında akustik koşullar ve tasarım | |
11 | Yarıyıliçi Sınavı -2 / ve Genel Değerlendirme | |
12 | Konuşma Mekânları; Dershaneler; Okul Yapılarının tasarımında Akustik; Standartlar | |
13 | Büro İçmekânın Akustik Açıdan Tasarımı; sesle ilgili sorunlar, çözüm ilkeleri ve Standartlar | |
14 | Konut tasarımında Akustik Gereksinimler; Gürültü ve Gürültü denetimi | |
15 | Mazeret Sınavı Haftası; Sınav/ Yapı, Mekan tasarımında Akustik ve konunun “Yapı Fiziği”/”Fiziksel Çevre Denetimi” kriteri olarak toplu değerlendirilmesi |
Kaynaklar
Ders Notu / Ders Kitabı | [1] “Akustik Ders Notları”, Yeditepe Üniversitesi, İçmimarlık Böl. (Literatür Derlemesi) |
Diğer Kaynaklar |
[2] Sirel, Ş., “Yapı Akustiği I; Temel Kavramlar”, YTÜ Yayınları, No: 115
[3] Özer, M.,”Yapı Akustiği ve Ses Yalıtımı”, İstanbul, 1979 [4] Doelle, L.,”Environmental Acoustics”, Mc Graw-Hill Book Company,1972 [5] TS2381 “Konutlarda Ses Yalıtımının değerlendirmesi”, TSE, Ankara [6] MPM, “Gürültü”, Milli, Prodüktivite Merkezi Yy., No: EN-Ç(2)-152 [7] Abdülrahimov, “Salonlarda Doğal Akustiğin Sağlanması”, İTÜ M.Fak,1993 [8] Eriç, M., “Yapı Fiziği ve malzemesi”, Literatür Yy., İstanbul, 1994 [9] Kurugöl, S., Büro Mekanlarında Akustik Koşulların Yapı Fiziği Açısından Araştırılması”,MSGSÜ [10] S.Y. Demirkale, “Çevre ve Yapı Akustiği”, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2007 |
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar | Ders Notları (basılı halde çoğaltılmış) ve gerekli hallerde ek belgeler |
Ödevler | |
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 2 | 80 |
Kısa Sınav | - | - |
Ödev | 2 | 20 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 60 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
DERS KATEGORİSİ | Uzmanlık / Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İç mimarlık disiplini kapsamında çağdaş ve özgün tasarımlar geliştirebilmek amacıyla sanatsal ve teknik bilgileri uygulama becerisi. | X | |||||
2 | Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi anlama becerisi | X | |||||
3 | Tasarım sürecinde iki ve üç boyutlu düşünebilme ve ifade edebilme becerisi | X | |||||
4 | Sanat ve tasarım alanında analitik araştırma, eleştirel yaklaşım geliştirme ve problem çözme becerisi | X | |||||
5 | Tasarım uygulamalarını tarihsel ve sanatsal süreç içinde değerlendirebilme, geçmiş ile bugün ve gelecek ilişkisini kurabilme becerisi | ||||||
6 | Çağdaş iç mimarlık uygulamaları için gerekli teknikleri ve teknolojileri kullanabilme becerisi | X | |||||
7 | Mekan ve donatım elemanları tasarlama sürecinde farklı ölçeklere hakim olabilme ve detay çözebilme becerisi | X | |||||
8 | Evrensel ve yerel düzeyde koruma ve yeniden işlevlendirme yaklaşımları geliştirebilme becerisi | ||||||
9 | Disiplinlerarası uygulamalara ve takım çalışmasına yatkın olma becerisi | X | |||||
10 | Meslek pratiğine yönelik standartlar, düzenlemeler, yönetmelikler ve hukuk kurallarını bilme ve uygulama becerisi | X | |||||
11 | Görsel, sözel ve yazınsal alanda etkili iletişim kurabilme ve fikirlerini ifade edebilme becerisi | ||||||
12 | Tasarım pratiğine yönelik gelişmeleri izleme ve yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirme becerisi | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) |
16 |
3 |
48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
2 |
32 |
Ara Sınav |
2 |
3 |
6 |
Kısa Sınav |
- |
- |
- |
Ödev |
2 |
12 |
24 |
Final |
1 |
3 |
3 |
Toplam İş Yükü |
|
|
113 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
4,52 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
5 |