Ders Kodu: 
INTD 254
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
1
Uygulama Saati: 
2
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
2
AKTS: 
4
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Koordinatörü: 
Dersin Amacı: 
Bu ders ile rölöve ve rölöve teknikleri konusunda temel bilgileri vermek; tarihi yapıyı tanıma, inceleme ve yorumlama becerisini kazandırmak; korunacak değerler ve değerlendirme ölçütleri, kültür varlıklarında bozulmaya neden olan etkenler, restorasyon teknikleri ve tarihi yapıların yeniden kullanımı, Türkiye’de koruma pratiği ve restorasyon çalışmalarında uygulanacak işlemler konularında öğrenciyi bilgilendirmek amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: 

Rölöve çalışmalarında ön araştırma, belgeleme ve fotoğraflamanın yeri, rölövede geleneksel ve gelişmiş ölçme yöntemleri, çizim teknikleri ile yapısal durum, bozulma analizleri konularının yanı sıra tarihi yapıyı tanıma, yorumlama ve incelemede temel yaklaşımlar, korunacak değerler ve değerlendirme ölçütleri, restorasyon öncesi hazırlık çalışmaları, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerinin hazırlanması, kültür varlıklarında bozulmaya neden olan etkenler, restorasyon teknikleri, tarihi yapıların yeniden kullanım potansiyelleri, iç mekan düzenlemelerinde farklı yaklaşımlar ve Türkiye’de koruma pratiği konuları dersin içeriğini oluşturmaktadır. Dönem sonu ödevi ile bir tarihi yapı incelenerek rölövesi alınmakta, koruma yöntemleri geliştirilmekte ve restorasyon kapsamında yapılabilecek çalışmalar bir raporla belirlenmektedir.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Yanıt, 3: Tartışma, 4: Uygulama-Alıştırma, 5:Alan Gezisi, 6:Takım/Grup Çalışması, 8:Rapor Hazırlama 9:Gösterme 11: Gözlem
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav, C: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Öğrenci fiziksel çevre ve insan arasındaki etkileşimi anlama becerisini geliştirir. 2,3,4,8,9 3,5,6,8,9,11 A,C,D
2) Öğrenci, kültür varlığı kavramını açıklar. 4,5,8,9 3,5,6,8,9,11 A,C,D
3) Öğrenci, kültür varlığı kavramı doğrultusunda korunacak yapıların özelliklerini kavrar. 4,5,8,9 3,5,6,8,9,11 A,C,D
4) Öğrenci geçmiş ile bugün ve gelecek ilişkisini kurabilme becerisi kazanır, eski ile yeni arasındaki ilişkiyi analiz eder. 3,4,5,8 3,5,6,8,9,11 A,C,D
5) Öğrenci, tarihi çevre ve yapıları analiz ederek yorumlama becerisi kazanır. 1,5,8 1,2,3,4,5,9,12,13 A,C
6) Öğrenci evrensel ve yerel düzeyde koruma ve yeniden işlevlendirme yaklaşımlarını açıklar.  2,4,8,9 3,5,6,8,9,11 A,C,D
7) Öğrenci, tarihi çevre koruma ve restorasyon teknikleri konularında güncel bilgiler edinir ve gelişmeleri izleme bilinci kazanır. 1,12 1,2,3,4,5,12,13 A,C
8) Öğrenci, koruma ve yeniden işlevlendirme amaçlı rölöve ve restorasyon uygulamaları için gerekli teknikleri ve teknolojileri kullanabilme becerisi kazanır. 1,5,6,8,9,12 1,2,3,4,5,6,9,12,13 A,C
9) Öğrenci, tarihi çevre koruma ve restorasyon uygulamalarında Türkiye’deki meslek pratiği konusunda bilgi edinir. 1,9,10,12 1,2,3,4,5,12,13 A,C

Dersin Akışı

Hafta Konular Uygulama / Ön Hazırlık
1 Dersin içeriği ve amacının verilmesi, Ders programı ve uygulama yöntemleri ile değerlendirme kriterleri

Giriş; Kent, Mimarlık ve Koruma

 
2 Kültür Varlıklarının Korunması ve Değerlendirilmesinde Rölöve Çalışmalarının Yeri. Rölövede Ölçü Alma ve Çizim Teknikleri, Geleneksel ve Gelişmiş Ölçüm Aletleri. Rölöve Çalışmalarında Ön Araştırma, Belgeleme ve Fotoğraflamanın Yeri  
3 Koruma Düşüncesinin Gelişimi, Korunacak Değerler, Tarihi Yapıyı İncelemede Temel Yaklaşımlar UYGULAMA 1:  Bir ölçülü plan krokisinin 1/50 ölçekli çizimi
4 Restorasyon ve İç Mimarlık,

Tek Yapı Ölçeğinde Bozulmalar, Restorasyon öncesi Hazırlık Çalışmaları

 
5 Rölöve Teknikleri UYGULAMA 2:  Rölöve tekniklerinin sınıf çalışması ile uygulanması; grup oluşturarak sınıf plan, kesit ve detay krokileri çıkarılması, ölçülendirilmesi
6 Rölöve Teknikleri UYGULAMA 3: Rölöve tekniklerinin sınıf çalışması ile uygulanması; Elde edilen sınıf plan, kesit ve detay krokisinin 1/50, 1/10 ölçekli çizimi
7 Rölöve Teknikleri UYGULAMA 4:  Bir ölçülü plan krokisinin 1/20 ölçekli çizimi
8 Alan Çalışması/Teknik Gezi Seçilen yapı ve çevresini inceleme, ölçü alma, fotoğraflama ve rölöve çalışmaları
9 Rölöve Teknikleri Çalışılan mekanın ölçülü krokilerinin tashihi ve ölçekli plan çizimi                                                                                                                                                              

ARA TESLİM: Restorasyon öncesi hazırlık çalışması ve çıkarılan krokilerin dosya teslimi

10 Rölöve Teknikleri UYGULAMA 5:  Bir ölçülü plan krokisinin 1/50 ölçekli çizimi
11 Ara Sınav ARA SINAV (%30 Teorik, %70 Çizim)
12 Restorasyon Teknikleri, Tarihi Yapıda Yeniden İşlevlendirme, Uygulama Örnekleri  
13 Rölöve Teknikleri UYGULAMA 6: Çalışılan mekanın ölçekli plan, kesit veya detay çizimi
14 Türkiye’de Koruma:

Tarihsel Süreçte Gelişim,

Restorasyon Projesi Hazırlama Esasları, Kurum, Kanun ve Yönetmelikler

Rölöve, Restitüsyon ve Restorasyon Raporlarında Ana Başlıklar

 
15 Mazeret Sınavı

 

MAZERET SINAVI

UYGULAMA 7: Bir ölçülü plan krokisinin 1/50 ölçekli çizimi

Kaynaklar

Ders Notu / Ders Kitabı
  1. AHUNBAY, Z. (1996), “ Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon” , YEM Yayın, İstanbul.
Diğer Kaynaklar
  1. ULUENGİN, B. (2002). “Rölöve”, YEM Yayın, İstanbul.
  2. ALTINOLUK, Ü. (1998), “ Binaların Yeniden Kullanımı” , YEM Yayın, İstanbul.
  3. MADRAN, E. ve ÖZGÖNÜL, N. (2005), “Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması,” Mimarlar Odası, Ankara.

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar Ders Notu, Kaynak Kitaplar ve Görsel Malzeme
Ödevler Ders kapsamında seçilmiş küçük ölçekli bir yapı ya da yapı parçasının rölöve çizimlerinin oluşturulması,

Rölöve, Restitüsyon ve Restorasyon Raporu Hazırlanması

Sınavlar Çizim ve Teorik konuları içeren dönem içi ara sınav ve dönem sonu final sınavı

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 50
Uygulamalar 7 50
                                                              Toplam   100
Yıl içinin Başarı Notuna Katkısı   50
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı 1 40
Yarıyıl Sonu Ödevi 1 10
                                                                Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 İç mimarlık disiplini kapsamında çağdaş ve özgün tasarımlar geliştirebilmek amacıyla sanatsal ve teknik bilgileri uygulama becerisi     X      
2 Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi anlama becerisi     X      
3 Tasarım sürecinde iki ve üç boyutlu düşünebilme ve ifade edebilme becerisi     X      
4 Sanat ve tasarım alanında analitik araştırma, eleştirel yaklaşım geliştirme ve problem çözme becerisi X          
5 Tasarım uygulamalarını tarihsel ve sanatsal süreç içinde değerlendirebilme, geçmiş ile bugün ve gelecek ilişkisini kurabilme becerisi         X  
6 Çağdaş iç mimarlık uygulamaları için gerekli teknikleri ve teknolojileri kullanabilme becerisi     X      
7 Mekan ve donatım elemanları tasarlama sürecinde farklı ölçeklere hakim olabilme ve detay çözebilme becerisi X          
8 Evrensel ve yerel düzeyde koruma ve yeniden işlevlendirme yaklaşımları geliştirebilme becerisi         X  
9 Disiplinlerarası uygulamalara ve takım çalışmasına yatkın olma becerisi       X    
10 Meslek pratiğine yönelik standartlar, düzenlemeler, yönetmelikler ve hukuk kurallarını bilme ve uygulama becerisi       X    
11 Görsel, sözel ve yazınsal alanda etkili iletişim kurabilme ve fikirlerini ifade edebilme becerisi   X        
12 Tasarım pratiğine yönelik gelişmeleri izleme ve yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirme becerisi   X        

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati)

15

    3

45

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)

15

2

30

Ara Sınav

1

3

3

Ara Teslim

1

3

3

Ödevler

6

2

12

Final Sınavı

1

3

3

Toplam İş Yükü

 

 

96

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

3.84

Dersin AKTS Kredisi

 

 

4

2