Bizans dönemi, Osmanlı İmparatorluğu ve Cumhuriyet’in ilk yıllarında İstanbul’un kentsel doku ve mimarisinin değişimi üzerinde durulur. Her öğrenci bir ödev hazırlayıp sunar.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) İstanbul’un farklı semtlerinin mimari anıtlarını ve nirengi noktalarını kavrar. | 2, 3, 5, 11 | 1, 2, 3, 5, 9, 12 | A |
2) Prehistoryadan 20.yy’a kadar İstanbul’un kentsel ve mimari gelişimini kavrar. | 2, 5, 11 | 1, 2, 3, 5, 9, 12 | A |
3) Şehirdeki dini, kamusal ve askeri yapıların mimari özelliklerini ayırt edebilme yeteneği kazanır. | 4, 5, 8, 12 | 1, 2, 3, 5, 9, 12 | A |
4) İstanbul’un anıt ve meydanlarının tarihsel değişimini öğrenir. | 3, 4, 5, 8, 12 | 1, 2, 3, 5, 9, 12 | A |
Dersin Akışı
HAFTALIK KONULAR | ||
Hafta | Konular | |
1 | İstanbul tarihine giriş | |
2 | Konstantinopolis: Kentsel doku, surlar, Mese ve anıtlar | |
3 | Konstantinopolis: Aya Sofya ve Diğer Kiliseler | |
4 | Osmanlı döneminde İstanbul: Fatih ve şehre etkileri | |
5 | Osmanlı’nın Klasik döneminde İstanbul: Mimar Sinan yapıları | |
6 | Osmanlı’nın Klasik döneminde İstanbul | |
7 | ARA SINAV I | |
8 | Lale devrinde İstanbul: yalılar, saraylar, sebil ve çeşmeler | |
9 | 18. yüzyılda İstanbul: yalılar, saraylar, camiler, kütüphaneler, çeşmeler | |
10 | 19. yy.’da İstanbul: yalılar, konaklar, saraylar ve camiler | |
11 | ARA SINAV II | |
12 | 19. yy.’da İstanbul: kamusal, askeri ve idari yapılar | |
13 | 20. yy.’da İstanbul: 1. ve 2. Ulusal Mimarlık örnekleri | |
14 | MAZERET SINAVI- Ödev sunumları | |
15 | Genel Tekrar |
Kaynaklar
-Anadol, Ç. (ed.), Kolektif, From Byzantion to Istanbul: 8000 Years of a Capital, SSM, 2010.
-Batur, A., İstanbul Mimarlık Rehberi, TMMOB, 2006. -Kuban, D., İstanbul Bir Kent Tarihi, Tarih Vakfı, 2000. -Kolektif, Şehir ve Kültür: İstanbul, Profil, 2012. |
-And, M., 16. Yüzyılda İstanbul, Kent-Saray-Günlük Yaşam, YKY, 2012.
-Batur, A., Mimar Kemaleddin Yapıları Rehberi, TMMOB, 2008. -Çelik, Z., 19. Yüzyılda Osmanlı Başkenti Değişen İstanbul, Tarih Vakfı, 1996. -De Amicis, E., İstanbul (1874), TTK, 1993. -Eremya Çelebi Kömürciyan, İstanbul Tarihi, XVII. Asırda İstanbul, Eren, 1988. -Eyice, S., Tarih Boyunca İstanbul, Etkileşim, 2010. -Günay, R., A Guide to the Works of Sinan the Architect in Istanbul, YEM, 2006. -Kalkan, E., Yeraltındaki İstanbul, Kültür A.Ş., 2010. -Müller-Wiener, W., İstanbul’un Tarihsel Topoğrafyası, YKY, 2016. -Pardoe, M. J., 18. Yüzyılda İstanbul, İnkılâp, 1997. - Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, YEM, İstanbul. -Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi. -Reşad Ekrem Koçu İstanbul Ansiklopedisi. -İstanbul’un Yüzleri Serisi, Kültür A.Ş. |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI PAYI |
Ara Sınav | 2 | %80 |
Ödev (makale çevirisi) | ||
Proje | ||
Laboratuar | ||
Arazi Çalışması | ||
Seminer ve Sunum | 1 | %20 |
Uygulama | ||
Kısa sınav | ||
TOPLAM | %50 | |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | %50 | |
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı | %50 | |
TOPLAM | %100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ | ||||||
İç Mimarlık Bölümü Program Yeterlilikleri | ||||||
1 | 2- Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi anlama becerisi | x | ||||
2 | 3-Tasarım sürecinde iki ve üç boyutlu düşünebilme ve ifade edebilme becerisi | x | ||||
3 | 4- Sanat ve tasarım alanında analitik araştırma, eleştirel yaklaşım geliştirme ve problem çözme becerisi | x | ||||
4 | 5- Tasarım uygulamalarını tarihsel ve sanatsal süreç içinde değerlendirebilme, geçmiş ile bugün ve gelecek ilişkisini kurabilme becerisi | x | ||||
5 | 8- Evrensel ve yerel düzeyde koruma ve yeniden işlevlendirme yaklaşımları geliştirebilme becerisi | x | ||||
6 | 11- Görsel, sözel ve yazınsal alanda etkili iletişim kurabilme ve fikirlerini ifade edebilme becerisi | x | ||||
7 | 12- Tasarım pratiğine yönelik gelişmeleri izleme ve yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirme becerisi | x |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS(ECTS) / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlikler | Etkinlikler |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 2 | 30 |
Ödevler/çeviri çalışmaları | 1 | 25 | 25 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 3 | 3 |
Ara sınavlar | 2 | 3 | 6 |
Kısa sınav | |||
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 115 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 4,6 | ||
Dersin AKTS (ECTS) Kredisi | 5 |