Ders Kodu: 
INTD 451
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Koordinatörü: 
Dersin Amacı: 
Bu ders ile geleneksel yapım tekniklerini anlamak, tarihi yapıyı tanıma, inceleme ve yorumlama becerisini kazandırmak; tarihi yapıların yeniden işlevlendirilmeleri için seçenekleri araştırmak, uygulanabilirliklerini sorgulamak ve alternatif tasarım yöntemleri konularında öğrenciyi bilgilendirmek amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: 

Tarihi yapılarda yapılacak çalışmalar için ön araştırma, belgeleme ve fotoğraflamanın yeri, çizim teknikleri ile yapısal durum analizlerinin yanı sıra tarihi yapıyı tanıma, yorumlama ve incelemede temel yaklaşımlar, korunacak değerler ve değerlendirme ölçütleri, kültür varlıklarında bozulmaya neden olan etkenler, restorasyon teknikleri, tarihi yapıların yeniden kullanım potansiyelleri, iç mekan düzenlemelerinde farklı yaklaşımlar dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Yanıt, 3: Tartışma, 4: Uygulama-Alıştırma, 5: Alan Gezisi, 6:Takım/Grup Çalışması, 8:Rapor Hazırlama 9:Gösterme 11: Gözlem
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav, C: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) Öğrenci fiziksel çevre ve insan arasındaki etkileşimi anlama becerisini geliştirir.

2,3,4,8,9

3,5,6,8,9,11

A,C,D

2) Öğrenci, kültür varlığı kavramını açıklar.

4,5,8,9

3,5,6,8,9,11

A,C,D

3) Öğrenci, kültür varlığı kavramı doğrultusunda korunacak yapıların özelliklerini kavrar.

4,5,8,9

3,5,6,8,9,11

A,C,D

4) Öğrenci geçmiş ile bugün ve gelecek ilişkisini kurabilme becerisi kazanır, eski ile yeni arasındaki ilişkiyi analiz eder.

3,4,5,8

3,5,6,8,9,11

A,C,D

5) Öğrenci, tarihi çevre ve yapıları analiz ederek yorumlama becerisi kazanır.

1,5,8

1,2,3,4,5,9,12,13

A,C

6) Öğrenci evrensel ve yerel düzeyde koruma ve yeniden işlevlendirme yaklaşımlarını açıklar. 

2,4,8,9

3,5,6,8,9,11

A,C,D

7) Öğrenci, tarihi çevre koruma ve restorasyon teknikleri konularında güncel bilgiler edinir ve gelişmeleri izleme bilinci kazanır.

1,12

1,2,3,4,5,12,13

A,C

8) Öğrenci, koruma ve yeniden işlevlendirme amaçlı rölöve ve restorasyon uygulamaları için gerekli teknikleri ve teknolojileri kullanabilme becerisi kazanır.

1,5,6,8,9,12

1,2,3,4,5,6,9,12,13

A,C

Dersin Akışı

DERS AKIŞI

Hafta

Konular

Uygulama / Ön Hazırlık

1

Tanışma, ders izlencesinin ve ders akışının öğrenciye aktarılması, uygulanacak yöntemlere yönelik olarak malzeme listesinin verilmesi, koruma konusuna giriş ve temel kavramların aktarılması.

 

2

Eski eser, tescilli eski eser, kültür varlığı kavramlarının açıklanması, tarihi yapılarda yapılacak tasarımlarda dikkat edilmesi gereken noktaların aktarılması

 

3

Restorasyon yöntemlerinin aktarılması, tarihi yapılarda tasarım aşamasında izlenmesi gereken yöntemler, ulusal ve uluslararası anlaşmlar ile müdahale sınırlarının aktarılması

 

4

Ulusal ve uluslararası yeniden işlevlendirme ve çağdaş restorasyon uygulamalarının incelenmesi ve tartışılması

 

5

Tarihi yapılarda yapılan tasarım örneklerinin detaylı incelemesi

 

6

Tarihi yapılarda yapılan tasarım örneklerinin detaylı incelemesi

 

7

Ara Sınav

 

8

Verilecek senaryo dahilinde tasarım problemlerinin tanımlanması, öğrenci gruplarının belirlenmesi ve örnek yapıların paylaştırılması

 

9

Grup çalışmalarının incelenmesi, 1/50 ölçekte müdahale kararlarının belirlenmesi

 

10

Grup çalışmalarının incelenmesi, 1/50 ölçekte müdahale kararlarının değerlendirilmesi

 

11

Ara Sınav

Grup çalışmalarının sunulması

12

Grup çalışmalarının incelenmesi, 1/50 ölçekte müdahale kararlarının değerlendirilmesi

 

13

Grup çalışmalarının incelenmesi, 1/20 ve 1/10 ölçekte müdahale kararlarının detaylandırılması

 

14

Grup çalışmalarının incelenmesi, 1/20 ve 1/10 ölçekte müdahale kararlarının detaylandırılması

 

15

Mazeret Sınavı

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR

Ders Notu / Ders Kitabı

  1. AHUNBAY, Z. (1996), “ Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon” , YEM Yayın, İstanbul.

Diğer Kaynaklar

  1. TAYLA, H. (2007), “Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları (Cilt I – II), TAÇ Vakfı Yayınları, İstanbul
  2. Van UFFELEN, C. (2010), “Re-Use Architecture”, BRAUN
  3. WONG, L. (2016), “Adaptive Reuse: Extending the Lives of Buildings”, Birkhauser.

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 

Dökümanlar

Ders Notu, Kaynak Kitaplar ve Görsel Malzeme

Ödevler

Ders kapsamında seçilmiş küçük ölçekli bir yapı ya da yapı parçasında bir tasarım problemi çözülmesi

Sınavlar

Çizim ve Teorik konuları içeren dönem içi ara sınav ve dönem sonu final sınavı

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Ara Sınav

2

100

                                                              Toplam

 

100

Yıl içinin Başarı Notuna Katkısı

 

50

Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı

1

40

Derse katılım ve katkı

1

10

                                                                Toplam

 

100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

 

1

İç mimarlık disiplini kapsamında çağdaş ve özgün tasarımlar geliştirebilmek amacıyla sanatsal ve teknik bilgileri uygulama becerisi

 

 

 

X

 

 

2

Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi anlama becerisi

 

 

X

 

 

 

3

Tasarım sürecinde iki ve üç boyutlu düşünebilme ve ifade edebilme becerisi

 

 

 

 

X

 

4

Sanat ve tasarım alanında analitik araştırma, eleştirel yaklaşım geliştirme ve problem çözme becerisi

 

 

 

X

 

 

5

Tasarım uygulamalarını tarihsel ve sanatsal süreç içinde değerlendirebilme, geçmiş ile bugün ve gelecek ilişkisini kurabilme becerisi

 

 

 

 

X

 

6

Çağdaş iç mimarlık uygulamaları için gerekli teknikleri ve teknolojileri kullanabilme becerisi

 

 

X

 

 

 

7

Mekan ve donatım elemanları tasarlama sürecinde farklı ölçeklere hakim olabilme ve detay çözebilme becerisi

 

 

 

X

 

 

8

Evrensel ve yerel düzeyde koruma ve yeniden işlevlendirme yaklaşımları geliştirebilme becerisi

 

 

 

 

X

 

9

Disiplinlerarası uygulamalara ve takım çalışmasına yatkın olma becerisi

 

 

 

X

 

 

10

Meslek pratiğine yönelik standartlar, düzenlemeler, yönetmelikler ve hukuk kurallarını bilme ve uygulama becerisi

 

 

 

 

 

 

11

Görsel, sözel ve yazınsal alanda etkili iletişim kurabilme ve fikirlerini ifade edebilme becerisi

 

 

 

 

 

 

12

Tasarım pratiğine yönelik gelişmeleri izleme ve yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirme becerisi

 

 

X

 

 

 

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) 15     3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Ara Sınav 1 3 3
Ara Teslim 1 3 3
Alan Çalışması      
Dönem Sonu Ödevi 1 20 20
Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü     119
Toplam İş Yükü / 25 (s)     4.76
Dersin AKTS Kredisi     5
Hiçbiri