Ders Kodu: 
INDD 281
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
2
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
2
AKTS: 
4
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Koordinatörü: 
Dersi Verenler: 
Dersin Yardımcıları: 
Dersin Amacı: 
Öğrenciye genelde tasarımda, özelde Endüstri Ürünleri Tasarımı alanında uzay organizasyonunda soyut düşünebilme; bu bağlamda işlev, strüktür, malzeme, teknoloji ve biçim arasındaki ilişkilerin araştırılarak, geometrik kuram ve teknikler ile fiziksel belirleyicilerin ürün tasarımında kullanılması konularında gereken bilgilerin örneklerle verilmesi; temel ilkelerin aktarılması ve sonuçta öğrenciye bütünü analiz edebilme ve sentezleyebilme yeteneğinin kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği: 

Strüktür ile ilgili temel kavramlar, dayanım, dayanıklılık, malzeme, teknoloji, biçim ve strüktür ilişkisi;  ana hatları ile strüktürün tarihsel gelişimi, geleneksel ve çağdaş strüktürler; oyma, çatma,  iskelet, kabuk/yüzeysel, uzaysal-kafes, asma-germe, çadır, pnömatik ve karma sistemler, EÜT alanında ürün tasarımında strüktürel açıdan temel ilkeler..

 

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav , C:Proje Geliştirme

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) Öğrenci, Strüktür ile ilgili bilgileri kazanır ve temel kavramları anlar.

1,2,4,7

1,2,3

A, C

2) Öğrenci, bir tasarımcı olarak konunun Endüstri Ürünleri Tasarımdaki yeri ve önemini idrak eder.

1,2,4,6

1,2,3

A, C

3) Öğrenci, tasarımda İşlev, Malzeme, Teknoloji, Form vb. hususlarla Strüktür arasındaki ilişkileri kurar.

2,4,5,6

1,2,3

A, C

4) Öğrenci, farklı nitelikteki strüktür sistemlerini çözümleyebilme ve değerlendirebilme birikimini kazanır.

2,4,7

1,2,3

A, C

5) Öğrenci, tasarımda uzay organizasyonunda, sistem kurgusunda soyut düşünebilme yeteneği kazanır.

1,2,4,7

1,2,3

A, C

6) Öğrenci, tasarımda disiplinler arası çalışma ve uygulamaların gereklilik ve yöntemlerini kavrar.

1,5,8

1,2,3

A, C

7) Öğrenci, sonuçta bir tasarım ürününü bütünü ile görebilme, analiz edebilme ve sentezleyebilme yeteneğini kazanır.

1,2,4,6,7

1,2,3

A, C

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI

Hafta

Konular

Uygulama / Ön Hazırlık

1

Giriş, Tanımlar ve Temel Kavramlar, Endüstri Ürünleri Tasarımında Strüktür ve Konstrüksiyon

 

2

Mekanik Etkiler ve Strüktür; Genel olarak taşıyıcı sistemler, Ürüne etki eden kuvvetler, taşımanın ilkeleri ve Taşıyıcı Sistemlerde Birleşme Noktaları; Türleri ve nitelikleri; başlıca mekanik etkiler

 

3

Malzeme ve Strüktür İlişkisi ve Strüktürde Kompozit Malzemeler Strüktür, Konstrüksiyon

 

4

Tasarımda İşlev, Strüktür, Malzeme Teknoloji ve Biçim arasındaki ilişkiler, örnekler, temel ilkeler

 

5

ARA SINAV- 1

 

6

Geleneksel ve Çağdaş Strüktürlere Genel Bakış; Tasarım Açısından Kısa Strüktür Tarihi; İlk strüktürler, Endüstri Devrimine kadarki dönem

 

7

Endüstri Devriminden günümüze strüktür ve endüstriyel ürün tasarımı. Çağdaş strüktürler

 

8

İskelet Sistemler; İskelet Sistemin Temel Özelikleri, Sistemin oluşum ilkeleri ve temel bileşenleri, EÜTasarımında iskelet

 

9

Tasarımda İskelet Sistemler. Özelikleri, Malzeme ve EÜT açısından irdeleme, Teknoloji ve form

 

10

Kafes Sistemler ve Uzaysal Strüktürler, “iki ve üç boyutlu taşıyıcılar”; genel özelikleri, malzeme, teknoloji ve form.

 

11

Kafes Sistemler ve Uzaysal Strüktürler, “iki ve üç boyutlu taşıyıcılar”; genel özelikleri, malzeme, teknoloji ve form.

12

Asma Germe Strüktürler, Germe Membranlar; genel özellikleri; EÜT alanından örnekler, ilişkiler

 

13

Kabuklar, Yüzeysel Strüktürler; genel özelikleri, malzeme; Düz, Katlanmış ve Eğrilikli Strüktürler

 

14

Pnömatik Sistemler; özelikleri, teknoloji ve ürün ilişkileri Genel Değerlendirme

 

15

Mazeret Sınavı Haftası; Sınav /   Tasarımda Karma sistemler ve Genel Değerlendirme

 

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR

 [1] “Strüktür Ders Notları”, Yeditepe Üniversitesi, GSF EÜT Böl. (Literatür Derlemesi)

[2] BAYÜLGEN, C., “Çağdaş Strüktür Sistemleri”, YTÜ, Istanbul, 1993

[3] Engel, H., “Strüktür Sistemleri”, Tasarım Yayın Grubu, İstanbul, 2004

[4] GÖKÇE, G., “Strüktür”, Yapı Dergisi, No:40

[5] “Introduction to Structural Systems”, MIT,L.Code 4.441, Lec.-1

[6] Eriç, M., “Yapı Fiziği ve malzemesi”, Literatür Yy., İstanbul, 1994

[7] READ, H., “Sanat ve Endüstri”, Çev.: N. Beyazıd, İTÜ, İst.,1973

[8] ERSOY, H.Y., “Kompozit Malzeme”, Literatür Yy., İstanbul, 2002

[9] YENER, N., “Gelişim Süreci İçinde Malzeme, Yapım Yöntemi, Biçim İlişkisi”, yeterlik Tezi, MSÜ FBE, İstanbul, 1982

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 

Dökümanlar

Ders Notları, (basılı halde çoğaltılmış) ve gerekli hallerde ek belgeler

Sınavlar

Ara Sınav (1), final (1)

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SIRA

KATKI YÜZDESİ

Ara Sınav

1

40

Toplam

1

40

Finalin Başarıya Oranı

 

60

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

40

Toplam

2

100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

 

1

Tasarım alanındaki kavram ve teorileri farklı disiplinlerdeki yöntemleri kullanarak değerlendirmek, karşılaşılan tasarım problemleri saptayabilmek ve çözümleyebilmek.

 

 

 

 

X

 

2

Tasarım alanında gerekli olan güncel teknolojik bilgi birikimini oluşturmak  ve kullanabilecek düzeye ulaşmak.

 

 

 

X

 

 

3

Tasarım ve sanat alanlarında gerekli tarihsel bilgi birikimini oluşturmak ve yorumlayabilmek.

 

X

 

 

 

 

4

Endüstri Ürünleri tasarımı disiplini dahilinde ürün, sistem veya süreç tasarlayabilecek yeterliliğe sahip olmak.

 

 

 

 

X

 

5

Disiplinlerarası çalışabilmek.

 

 

 

X

 

 

6

Tasarım alanın kapsamına giren malzeme ve üretim yöntemleri ile ilgili bilgi donanımına sahip olmak ve uygulamaya geçirebilmek.

 

 

 

X

 

 

7

Tasarım disiplini çerçevesinde iki ve üç boyutlu düşünebilme yetisini, görsel anlatımla ortaya koyabilmek.

 

 

 

X

 

 

8

Endüstriyel tasarım alanıyla ilintili olan iletişim, işletme, hukuk, mühendislik, sosyoloji, antropoloji, fizik ve insan bilimleri v.b. disiplinlerin etkilerini anlama, yorumlama ve kullanma yetkinliğine ulaşmak.

 

 

 

X

 

 

9

Tasarımda toplumsal sorumluluk ve etik bilincine sahip olmak.

X

 

 

 

 

 

ENTAK Program Çıktılarından; PÇ13 ve PÇ15'i karşılamaktadır.

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 14x toplam ders saati)

14

2

28

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

14

4

56

Ara Sınav

1

2

2

Final

1

2

2

Toplam İş Yükü

 

 

88

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

3,52

Dersin AKTS Kredisi

 

 

4

 

2