Temel fiziksel ve fizikokimyasal kavramların açıklanarak irdelenmesi, maddeden başlayarak, mekanik davranışlar, hareket, titreşimler, ses (akustik), ışık (optik), ısı ve sıcaklık, manyetik ve elektrik gibi fiziksel konuların, teknik ve teknolojik özellikler ve endüstriyel ürünlerle ilişkiler kurularak ele alınması ve irdelenmesi
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Öğrenci, Fizik, Teknik Fizik ile ilgili bilgileri kazanır ve temel kavramları anlar. | 1,2,5,8 | 1,2,3 | A, C |
2) Öğrenci, bir tasarımcı adayı olarak konunun Endüstri Ürünleri Tasarımdaki yeri ve önemini idrak eder. | 1,2,3,6 | 1,2,3 | A, C |
3) Öğrenci, tasarımda İşlev, Strüktür, Malzeme, Teknoloji, Form vb hususların teknik ve fiziksel özeliklerle arasındaki ilişkileri kurar. | 1,2,4,5,6,8 | 1,2,3 | A, C |
4) Öğrenci, farklı teknik/teknolojik nitelikteki sistemleri çözümleyebilme ve değerlendirebilme birikimini kazanır. | 1,2,4 | 1,2,3 | A, C |
5) Öğrenci, Ürün Tasarımında ve Sistem Kurgusunda bilimsel ve teknik düşünebilme yeteneği kazanır. | 1,4,5,7 | 1,2,3 | A, C |
6) Öğrenci, tasarımda bilimsel verilere ve ilkelere bağlı çalışma ve uygulamaların gereklilik ve yöntemlerini kavrar. | 1,2,4,5,7 | 1,2,3 | A, C |
7) Öğrenci, sonuçta bir tasarım ürününü özellikle teknik özelikleri ile bütünü ile görebilme, analiz edebilme ve sentezleyebilme yeteneğini kazanır. | 1,2,4,6,7 | 1,2,3 | A, C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Uygulama / Ön Hazırlık |
1 | Giriş, Genel; Temel Bilimlerin Tasarımda/ Ürün tasarımında, Üretimde yeri; Temel kavramlarla genel bir başlangıç | |
2 | Genel; Fizikte Temel kavramlar; Kuvvet, Gerilme, dayanımlar, deformasyon; Elastik ve plastik davranış | |
3 | Genel; Fizikte Temel kavramlar; Kütle, zaman, kuvvet, iş, güç, enerji; basit makineler | |
4 | Maddenin fiziksel ve teknolojik özelikleri; Doluluk, boşluk, geçirimlilik, sertlik, aşınma vb özelikler | |
5 | ARA SINAV- 1 | |
6 | Isı enerjisi ve ısıl özelikler, Temel kavramlar, ısının yayılımı, ısı iletkenlik, yalıtım, ısı enerjisinin korunumu | |
7 | Isı ve Sıcaklık; Isısal genleşmeler ve buna bağlı mekanik olaylar, sorunlar, genel tasarım ilkeleri | |
8 | Su ve Su Buharının etkileri, Nem, yoğuşma; Konu ile ilgili temel fiziksel kavramlar ve EÜT açısından önemi | |
9 | Akustik, Sesin genel özelikleri; Ses ile ilgili genel konular, Ses kaynakları, Tanım ve Kavramlar. | |
10 | Ürün ve hacim ile ilgili akustik, Gürültü ve denetimi; Ortam ve ürünün akustik özelikleri ve denetimi | |
11 | ARA SINAV- 2 | |
12 | Elektrik, Kavramlar; Birimler; Gerilim, akım ve direnç; elektrik enerjisi; Manyetik; Temel nitelikler. | |
13 | Işık, Optik, Temel kavram ve özelikler; Işık kaynakları, ışık şiddeti, renk...aynalar, mercekler.., Optik cihazlar | |
14 | Durabilite; Ürün ve Malzemeyi tahrip edici unsurlar, Çevre ve Çevresel etkiler, Korozyon | |
15 | Mazeret Sınavı Haftası; Sınav / Fiziksel ve Fizikokimyasal olayların Endüstri Ürünü Tasarımı açısından değerlendirmesi |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu / Ders Kitabı | [1] “EÜT Teknik Fizik Ders Notları”, Yeditepe Üniversitesi, EÜT Böl. (Literatür Derlemesi) |
Diğer Kaynaklar |
[2] “Fizik Terimleri Sözlüğü”, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, 1983
[3] Gürcan, S., Genel Fizik”, Öğretmen Kitapları, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 1999 [4] Başer, M., “Fizik El Kitabı”, Final Yayınları, İstanbul, 2009 [5] Keser, İ., “Kimya El Kitabı”, Final Yayınları, İstanbul, 2009 [6] Giancoli, D.C., “Physics; Principles and Applications”, VI..Edition, Pearson Education International, NJ 1980 [7] Durkal, D., “Cisimlerin Dayanımı; Temel Ders Kitabı”, Milli Eğitim Bak., Ankara 2003 [8] Küçükşahin, “Teknik Formüller/ Ölçüler, …Tablolar”, Beta Bas. Yay.Dağ.,No:192; İst, 1989 |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dökümanlar | Ders Notları, (basılı,çoğaltılmış) ve gerekli hallerde ek belgeler, CD |
Ödevler | Ödev (2) |
Sınavlar | Ara sınav (2), Mazeret Sınavı (1), Dönem Sonu Sınavı (1) |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 2 | 80 |
Kısa Sınav | - | - |
Ödev | 2 | 20 |
Toplam | 4 | 100 |
Finalin Başarıya Oranı | 60 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 4 | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Tasarım alanındaki kavram ve teorileri farklı disiplinlerdeki yöntemleri kullanarak değerlendirmek, karşılaşılan tasarım problemleri saptayabilmek ve çözümleyebilmek. | X | |||||
2 | Tasarım alanında gerekli olan güncel teknolojik bilgi birikimini oluşturmak ve kullanabilecek düzeye ulaşmak. | X | |||||
3 | Tasarım ve sanat alanlarında gerekli tarihsel bilgi birikimini oluşturmak ve yorumlayabilmek. | X | |||||
4 | Endüstri Ürünleri tasarımı disiplini dahilinde ürün, sistem veya süreç tasarlayabilecek yeterliliğe sahip olmak. | X | |||||
5 | Disiplinlerarası çalışabilmek. | X | |||||
6 | Tasarım alanın kapsamına giren malzeme ve üretim yöntemleri ile ilgili bilgi donanımına sahip olmak ve uygulamaya geçirebilmek. | X | |||||
7 | Tasarım disiplini çerçevesinde iki ve üç boyutlu düşünebilme yetisini ,görsel anlatımla ortaya koyabilmek. | X | |||||
8 | Endüstriyel tasarım alanıyla ilintili olan iletişim, işletme, hukuk, mühendislik, sosyoloji, antropoloji, fizik ve insan bilimleri v.b. disiplinlerin etkilerini anlama, yorumlama ve kullanma yetkinliğine ulaşmak. | X | |||||
9 | Tasarımda toplumsal sorumluluk ve etik bilincine sahip olmak. | X |
ENTAK Program Çıktılarından; PÇ7, PÇ9 ve PÇ13'ü karşılamaktadır.
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) | 15 | 2 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 3 | 45 |
Ara Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 2 | 4 | 8 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 89 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |