Mekan planlama ve tasarımını ilgilendiren çeşitli tanımlar üzerinde durularak, tasarım olgusu çeşitli örnekler ve anlatımlarla aktarılır. Konut ölçeğinde antropometri, insan, işlev, ölçü, form, strüktür, uygulama ve kullanım ile ilgili bilgiler uygulama çizimleri ile desteklenerek planlama ve tasarım olgularının kavratılması.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) Öğrenci, mekan tasarımını etkileyen faktörleri ele alır. |
1,2,4 |
1,2,3,4 |
A,B,C |
2) Öğrenci, mekan tasarımında işlev-eylem donatı ilişkilerinin önemini kavrar. |
1,4 |
1,2,3,4 |
A,B,C |
3) Öğrenci, mekan tasarımında planlama sürecini kavrar |
2,6 |
1,2,3,4 |
A,B,C |
4) Öğrenci, düşüncelerini çizimle ifade edebilme yeteneğini geliştirir. |
1,3,11 |
1,4 |
A,B,C |
5) Öğrenci, teorik bilgileri uygulama, eleştirel yaklaşım geliştirme ve problem çözme becerisi kazanır. |
1,4 |
1,2,3,4 |
A,B,C |
6) Öğrenci, tasarım sürecinde iki ve üç boyutlu düşünebilme, farklı ölçeklere hakim olabilme becerisi kazanır. |
3,7 |
4 |
A,C |
7) Öğrenci, bir konut yapısının tüm iç mekanlarını tasarlar. |
1,4,6,12 |
4 |
A,C |
Dersin Akışı
Hafta |
Konular |
Uygulama / Ön Hazırlık |
1
|
GİRİŞ / Dersin amacı, kapsamı ve yürütülüş biçimi |
|
2
|
Mekan Kavramı, Planlama-Tasarım Süreci ve Ölçek Kavramı
Biçim Elemanları, Biçimsel Transformasyonlar, Biçim-Kütle-Mekan İlişkisi
|
Ölçek kavramını pekiştirecek çizim denemelerinin yapılması
Ödev 1: İnsan bedeninin fiziksel verilerinin araştırılması (Kendi antropometrik ölçülerinin alınması) |
3
|
Mekansal İlişkiler, Mekan Organizasyonları
Antropometri Kavramı ve İnsan-İşlev-Donatı Araştırmaları |
Antropometrik verilerin incelenmesi
Uygulama 1: Antropometrik veriler ışığında tek kişilik yurt odasının çözümlenmesi
|
4
|
Sirkülasyon ve Kullanım Alanı Kavramları, Konut Ölçeğinde Giriş ve Yaşama Çevresi, İnsan-İşlev-Donatı İlişkileri |
Uygulama 2: 1/20 ölçekli örnek yaşama çevresi çizimlerinin yapılması
Ödev 2: Kendi evlerinin yaşama çevresinin rölövesinin alınması ve 1/20 ölçekli çizimi |
5
|
Yemek Yeme Mekanı ve Mutfak, İnsan-İşlev-Donatı İlişkileri |
Uygulama 3: 1/20 ölçekli örnek yemek yeme çevresi ve mutfak çizimlerinin yapılması
Ödev 3: Kendi evlerinin mutfak rölövesinin alınması ve 1/20 ölçekli çizimi |
6
|
Yatma Mekanı (Ebeveyn Odaları) Mekanı, İnsan-İşlev-Donatı İlişkileri |
Uygulama 4: 1/20 ölçekli örnek ebeveyn yatma çevresi çizimlerinin yapılması
|
7
|
Yatma-Çalışma Mekanı (Genç Odaları), İnsan-İşlev- Donatı İlişkileri |
Uygulama 5: 1/20 ölçekli örnek yatma-çalışma çevresi çizimlerinin yapılması
Ödev 4: Kendi yatak odalarının rölövesinin alınması ve 1/20 ölçekli çizimi |
8
|
I. ARA SINAV |
|
9
|
Islak Hacimler (Banyo-Wc), İnsan-İşlev- Donatı İlişkileri |
Uygulama 6: 1/20 ölçekli örnek ıslak hacim çizimlerinin yapılması
Ödev 5 : Kendi banyolarının rölövesinin alınması ve 1/20 ölçekli çizimi |
10
|
Çocuk/Bebek Odaları, Özelleşmiş Antropometrik Veriler; Özelleşmiş Donatı Elemanları
Bedensel Engelliler İçin Özelleşmiş Antropometrik Veriler, Sirkülasyon ve Kullanım Alanları, Özelleşmiş Donatı Elemanları |
Uygulama 7: 1/20 ölçekli örnek bedensel engelli için yatak odası ve banyo çizimlerinin yapılması
|
11
|
Konutun Ele Alınan Tüm Mekansal Veriler Işığında Bir Stüdyo Dairede Planlama Süreci, Kullanıcı Kimliği ve Konsept Oluşturma |
Uygulama 8: 1/20 ölçekli örnek stüdyo dairenin planlanması ve konsept oluşturma, plan çözümlemeleri
Ödev 6: Stüdyo dairenin tasarımına yönelik konsept dosyasının oluşturulması |
12
|
II ARA SINAV |
|
13
|
Stüdyo Dairenin Tasarımına Yönelik Çalışmalar |
Uygulama 9: Stüdyo dairenin 1/20 ölçekli plan çizimi
|
14
|
Stüdyo Dairenin Tasarımına Yönelik Çalışmalar MAZERET SINAVI |
Stüdyo dairenin 1/20 ölçekli plan tashihleri ve kesit çalışmaları
Ödev 7: 1/20 ölçekli AA kesitlerinin çizimi |
15
|
Stüdyo Dairenin Tasarımına Yönelik Çalışmalar
|
Uygulama 10: Stüdyo dairenin 1/20 ölçekli BB kesitinin çizimi
Ödev 8: Stüdyo dairenin 1/20 maket çalışması |
Kaynaklar
Ders Notu / Ders Kitabı |
|
Diğer Kaynaklar |
|
|
|
Materyal Paylaşımı
Ders Notu / Ders Kitabı |
|
Diğer Kaynaklar |
|
|
|
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SIRA |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
2 |
%60 |
Sunum/Seminer |
|
|
Ödev/Uygulamalar |
8+10 |
%15+%25 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
DERS KATEGORİSİ |
Temel Mesleki Dersler |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
İç mimarlık disiplini kapsamında çağdaş ve özgün tasarımlar geliştirebilmek amacıyla sanatsal ve teknik bilgileri uygulama becerisi. |
|
|
|
|
X |
|
2 |
Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi anlama becerisi |
|
X |
|
|
|
|
3 |
Tasarım sürecinde iki ve üç boyutlu düşünebilme ve ifade edebilme becerisi |
|
|
|
|
X |
|
4 |
Sanat ve tasarım alanında analitik araştırma, eleştirel yaklaşım geliştirme ve problem çözme becerisi |
|
|
|
X |
|
|
5 |
Tasarım uygulamalarını tarihsel ve sanatsal süreç içinde değerlendirebilme, geçmiş ile bugün ve gelecek ilişkisini kurabilme becerisi |
|
|
|
|
|
|
6 |
Çağdaş iç mimarlık uygulamaları için gerekli teknikleri ve teknolojileri kullanabilme becerisi |
|
|
X |
|
|
|
7 |
Mekan ve donatım elemanları tasarlama sürecinde farklı ölçeklere hakim olabilme ve detay çözebilme becerisi |
|
|
|
|
X |
|
8 |
Evrensel ve yerel düzeyde koruma ve yeniden işlevlendirme yaklaşımları geliştirebilme becerisi |
|
|
|
|
|
|
9 |
Disiplinlerarası uygulamalara ve takım çalışmasına yatkın olma becerisi |
|
|
|
|
|
|
10 |
Meslek pratiğine yönelik standartlar, düzenlemeler, yönetmelikler ve hukuk kurallarını bilme ve uygulama becerisi |
|
|
|
|
|
|
11 |
Görsel, sözel ve yazınsal alanda etkili iletişim kurabilme ve fikirlerini ifade edebilme becerisi |
|
X |
|
|
|
|
12 |
Tasarım pratiğine yönelik gelişmeleri izleme ve yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirme becerisi |
|
|
X |
|
|
AKTS İş Yükü Tablosu
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) |
15 |
4 |
60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
2 |
30 |
Ara Sınav |
2 |
4 |
8 |
Sunum/Seminer |
|
|
|
Ödev |
8 |
2 |
16 |
Final |
1 |
4 |
4 |
Toplam İş Yükü |
|
|
118 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
4,72 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
5 |