Strüktür ile ilgili temel kavramlar, dayanım, dayanıklılık, malzeme, teknoloji, biçim ve strüktür ilişkisi; ana hatları ile strüktürün tarihsel gelişimi, geleneksel ve çağdaş strüktürler, oyma, çatma, yığma, iskelet, kabuk/yüzeysel, uzaysal-kafes, asma-germe, çadır ve pnömatik sistemler, mekân ve ürün tasarımında strüktürel açıdan temel ilkeler..
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Öğrenci, Strüktür ile ilgili bilgileri kazanır ve temel kavramları anlar. | 1,3,6,9 | 1,2,3 | A,C |
2) Öğrenci, bir tasarımcı olarak konunun içmimari tasarımdaki yeri ve önemini idrak eder. | 1,2,4,5,6 | 1,2,3 | A,C |
3) Öğrenci, tasarımda İşlev, Malzeme, Teknoloji, Form vb hususlarla Strüktür arasındaki ilişkileri kurar. | 4,5,9,12 | 1,2,3 | A,C |
4) Öğrenci,farklı nitelikteki stürktür sistemlerini çözümleyebilme ve değerlendirebilme birikimini kazanır. | 3,4,6,7 | 1,2,3 | A,C |
5) Öğrenci, tasarımda uzay organizasyonunda, sistem kurgusunda soyut düşünebilme yeteneği kazanır. | 1,3,6, | 1,2,3 | A,C |
6) Öğrenci,tasarımda disiplinlerarası çalışma ve uygulamaların gereklilik ve yöntemlerini kavrar. | 1,6,9 | 1,2,3 | A,C |
7) Öğrenci, sonuçta bir mekânı, bir tasarım ürününü bütünü ile görebilme, analiz edebilme ve sentezleyebilme yeteneğini kazanır. | 1,3,4,6 | 1,2,3 | A,C |
Dersin Akışı
Hafta | Konular | Uygulama / Ön Hazırlık |
1 | Giriş, Tanımlar ve Temel Kavramlar, İçmimarlıkta Mekân Oluşumunda ve Ürün Tasarımında Strüktür; Strüktür ve Konstrüksiyon | |
2 | Mekanik Etkiler ve Strüktür; Genel olarak taşıyıcı sistemler, Yükler; Yüklerin nitelik ve nicelik açılarından irdelenmesi; Taşımanın ilkeleri; Gerilme-Şekil değiştirme davranışları; Başlıca mekanik etkiler | |
3 | Dayanım ve Mekanik Etkiler; Taşıyıcı Sistemlerde Birleşme Noktaları; | |
4 | Tasarımda İşlev, Strüktür, Malzeme Teknoloji ve Biçim arasındaki ilişkiler, örnekler, temel ilkeler | |
5 | Geleneksel ve Çağdaş Strüktürlere Genel Bakış; Tasarım Açısından Kısa Strüktür Tarihi; İlk strüktürler, Endüstri Devrimine kadarki dönem | |
6 | Yığma Strüktürler; Özelikleri, Malzeme ve Yığma Strüktürlerde mekân ve Örtü öğelerine genel bakış | |
7 | İskelet Sistemler, İskelet Sistemin Temel Özelikleri, Sistemin oluşum ilkeleri ve temel bileşenleri | |
8 | ♦ Yarıyıliçi Sınavı -1 / ve Genel Değerlendirme | |
9 | İskelet Sistemler, Başlıca Bileşenler, Özelikleri, İskelet Sistem Malzemesi ve Konstrüksiyon | |
10 | Kafes Sistemler ve Uzaysal Strüktürler; Genel özelikler; Farklı Türler, Eğrilikli Sistemler ve mekân | |
11 | Asma Germe Strüktürler, Çadır sistemler; Malzeme ve konstrüksiyon; mekansal ve biçimsel özelikler | |
12 | ♦ Yarıyıliçi Sınavı -2 / ve Genel Değerlendirme | |
13 | Yüzeysel Strüktürler; genel özelikleri, malzeme ilişkileri, Düz, Katlanmış ve Eğrilikli Strüktürler | |
14 | Pnömatik Sistemler; genel özelikleri, malzeme ilişkileri, İçmimarlık alanından değerlendirmeler | |
15 |
♦ Mazeret Sınavı Haftası; (Bölüm tarafından belirlenen tarihte)
Karma Sistemler; Genel özelikler; farklı sistemler arası ilişkiler işlevsel, mekansal ve biçimsel özelikler, |
|
16 | Strüktür konusunda İçmimarlık ve Tasarım açısından çokyönlü/ genel değerlendirmeler |
Kaynaklar
Ders Notu / Ders Kitabı | [1] “Strüktür Ders Notları”, Yeditepe Üniversitesi, İçmimarlık Böl. (Literatür Derlemesi) |
Diğer Kaynaklar |
[2] BAYÜLGEN, C., “Çağdaş Strüktür Sistemleri”, YTÜ Yay.No.:MF-MİM 93.054, Istanbul, 1993
[3] GERÇEK, C., “Yapıda Taşıyıcı Sistemler”, Yaprak Yayınevi, Ankara [4] Engel, H., “Strüktür Sistemleri”, Tasarım Yayın Grubu, İstanbul, 2004 [5] GÖKÇE, G., “Strüktür”, Yapı Dergisi, No:40 [6] “Introd. to Structural Systems”, ARCHITECTONICS, MIT,L.Code 4.441 [7] Eriç, M., “Yapı Fiziği ve malzemesi”, Literatür Yy., İstanbul, 1994 [8] ÇELİK O.C., “Strüktür Maddesi”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi,YEM Yy., 1997 [9] SALVADORI, M., “Why Buildings Stad Up”, Norton & Co. NY, London, 1990 [10] ERSOY, H.Y., “Kompozit Malzeme”, Literatür Yy., İstanbul, 2002
|
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar | Ders Notları, (basılı halde çoğaltılmış) ve gerekli hallerde ek belgeler |
Ödevler | |
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 2 | 80 |
Kısa Sınav | - | - |
Ödev | 2 | 20 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 60 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
DERS KATEGORİSİ | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İç mimarlık disiplini kapsamında çağdaş ve özgün tasarımlar geliştirebilmek amacıyla sanatsal ve teknik bilgileri uygulama becerisi. | X | |||||
2 | Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi anlama becerisi | X | |||||
3 | Tasarım sürecinde iki ve üç boyutlu düşünebilme ve ifade edebilme becerisi | X | |||||
4 | Sanat ve tasarım alanında analitik araştırma, eleştirel yaklaşım geliştirme ve problem çözme becerisi | X | |||||
5 | Tasarım uygulamalarını tarihsel ve sanatsal süreç içinde değerlendirebilme, geçmiş ile bugün ve gelecek ilişkisini kurabilme becerisi | X | |||||
6 | Çağdaş iç mimarlık uygulamaları için gerekli teknikleri ve teknolojileri kullanabilme becerisi | X | |||||
7 | Mekan ve donatım elemanları tasarlama sürecinde farklı ölçeklere hakim olabilme ve detay çözebilme becerisi | X | |||||
8 | Evrensel ve yerel düzeyde koruma ve yeniden işlevlendirme yaklaşımları geliştirebilme becerisi | ||||||
9 | Disiplinlerarası uygulamalara ve takım çalışmasına yatkın olma becerisi | X | |||||
10 | Meslek pratiğine yönelik standartlar, düzenlemeler, yönetmelikler ve hukuk kurallarını bilme ve uygulama becerisi | X | |||||
11 | Görsel, sözel ve yazınsal alanda etkili iletişim kurabilme ve fikirlerini ifade edebilme becerisi | ||||||
12 | Tasarım pratiğine yönelik gelişmeleri izleme ve yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirme becerisi | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) |
16 |
3 |
48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
3,5 |
56 |
Ara Sınav |
2 |
3 |
6 |
Kısa Sınav |
- |
- |
- |
Ödev |
2 |
3 |
6 |
Final |
1 |
3 |
3 |
Toplam İş Yükü |
|
|
119 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
4,76 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
5 |