Ders Kodu: 
ARCH 391
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
2
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
2
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Ders, mimarlığı, bina tasarlamanın çok ötesinde, dünya üzerinde hareket etmenin benzersiz ve çok yönlü bir yolu olarak yeniden tanımlamaktır. Dersin amacı, öğrencileri mimarlık pratiği içinden kişilerle seminerler yoluyla bir araya getirerek öğrencilerin bu kişilerin tecrübelerinden yararlanmalarını sağlamak, seminerler yoluyla mimarlık pratiği konularını tartışmak ve öğrencilerin profesyonel gelişmelerine katkıda bulunmaktır.
Dersin İçeriği: 

Ders 12 hafta boyunca haftalık programda belirtilen temalarda gerçekleşecek seminerleri içermektedir. Her seminer meslek pratiğinden kişilerin katılımıyla gerçekleştirilerek seminer sonunda soru-cevap kısmı yer alacaktır. Ders sonrasında öğrencilerin semineri değerlendirdikleri bir değerlendirme yazısı (reflection paper, 250-500 kelime) yazmaları istenecektir. Öğrenciler ara sınav ve final sınavı döneminde o döneme kadar işlenen konular üzerinde özel bir noktaya değindikleri, örnekler topladıkları ve bu örnekleri analiz ettikleri bir sözel/görsel bir sunum gerçekleştirecektir.  

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

  1. Mimar-İşveren ilişkisini anlar.

22

3,4

C

  1. Mimarın meslek pratiği içerisinde edinebileceği farklı rolleri anlar.

28

3,4

C

  1. Mimarın, farklı tasarım süreçlerindeki yerini, takım çalışmasını ve lider rolünü anlar.

23, 26

3,4

C

Öğretim Yöntemleri:

1: Anlatım, 2: Uygulama 3:Tartışma, 4:Seminer, 5: Proje, 6: Grup Çalışması,

Ölçme Yöntemleri:

A: Sınav, B:Jüri, C: Ödev, D:Kısa sınav, E:Staj

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş (Mimarlık diploması ile neler yapabilirsiniz? Sizi nereye götürebilir? Ne tür zorlukların üstesinden gelebilirsiniz?)

-

2

Mimari Tasarım

-

3

Mimarlığın sosyal rolü

-

4

Mimarlıkta Etik

-

5

Çok disiplinli / İşbirliğine Dayalı Tasarım

-

6

Mimari Yazım/Eleştiri/Akademi

-

7

Şantiye yönetimi / Yapı Denetimi

-

8

ARA SINAV: Öğrenci Sunumları

-

9

Restorasyon

-

10

Mimari Proje Yarışmaları

-

11

Ofis Yönetimi / Liderlik

-

12

Program ve Proje Yönetimi

-

13

Kentsel Tasarım/Planlama/Mimarlık

-

14

Meslek Odası ile İlişkiler

-

Kaynaklar

Ders Notu 

İlgili ders notları her hafta öğrenciler ile paylaşılacaktır.

Diğer Kaynaklar 

THE ARCHITECTURAL PROFESSION IN EUROPE: THE ACE 2022 SECTOR STUDY

https://www.ace-cae.eu/activities/publications/ace-2022-sector-study/

https://www.ace-cae.eu/

RIBA Publishing:

  • The Architect in Practice, Chappell D & Dunn M
  • Architects After Architecture: Alternative Pathways for Practice,                 Harriss, Harriet
  • Hyde, Rory, Marcaccio, Roberta
  • Starting a Practice: A Plan of Work, Foxell, Simon
  • Collective Action!: The Power of Collaboration and Co-Design in Architecture: 2023, Fiehn, Rob
  • The Lead Designer's Handbook: Managing design and the design team in the digital age, Sinclair, Dale
  • Are you an inclusive designer?, Fleck, Julie

 

YASAL ÇERÇEVE, ŞARTNAMELER VE TMMOB MEVZUATI

6235 SAYILI TÜRK MÜHENDİS VE MİMAR ODALARI BİRLİĞİ KANUNU

3458 SAYILI MÜHENDİSLİK VE MİMARLIK HAKKINDA KANUN

http://www.mo.org.tr/index.cfm?sayfa=belge&sub=list&bid=220&mid=220

Materyal Paylaşımı

Dokümanlar

İlgili haftalarda dersin dijital platformunda paylaşılacaktır. 

Ödevler

Seminerlerin tartışma kısmından sonra öğrencilerin kısa bir değerlendirme yazısı yazması beklenmektedir (250- 500 kelime). Her öğrenci en az 10 değerlendirme yazısı teslim etmek zorundadır.

Sınavlar

1 arasınav 1 final sınavı, öğrencilerin belirli bir temada yaptıkları araştırmaların pafta şeklinde sunumları olarak gerçekleşecektir.  Öğrenciler tek, 2’li ya da 3’lü gruplar halinde çalışabilir. Pafta hazırlanması ve sözel sunum yapılacaktır.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Sayı

Katkı Yüzdesi

Ara Sınav (belirli bir temada araştırmaya dayalı pafta sunumu ve sözel sunum şeklinde)

1

30

Ödev (araştırma-pafta sunumu)

-

-

Proje

-

-

Laboratuvar

-

-

Arazi Çalışması

-

-

Seminer ve Sunum

-

-

Diğer (değerlendirme yazısı şeklinde)

10

30

Final sınavı (belirli bir temada araştırmaya dayalı pafta sunumu ve sözel sunum şeklinde)

1

40

Final Sınavının Ağırlığı

 

40

Dönem içi Çalışmalarının Ağırlığı

 

60

Toplam

 

100

Ders Kategorisi

Temel Mesleki Dersler

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

 

No

 

Program Öğrenme Çıktıları

 

Katkı Seviyesi

(1: en düşük,                      5: en yüksek)

1

2

3

4

5

1

Eleştirel düşünme: Açık ve net soru geliştirme, soyut düşünceleri düşünceyi ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunları benzer ölçüt ve standartlarla test edebilme becerisi

 

 

 

 

 

2

İletişim / Grafik anlatım; uygun sunumlar yapmak için el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin de kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilme becerisi; İnceleme ve yapım amacıyla; bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu becerisi

 

 

 

 

 

3

Araştırma / Örneklerden yararlanma: Mimari süreçlerde ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama becerisi; mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde programa yönelik ve biçimsel olarak uygun örnekleri ortaya çıkarabilme becerisi

 

 

 

 

 

4

Tasarlama becerisi: İki ve üç boyutlu tasarım, mimari kompozisyon ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşum, gelişim ve uygulamalarını anlama; temel mimari ilkeleri bina, iç mekân ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygulama becerisi

 

 

 

 

 

5

Dünya Mimarlığı: Mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda dünya mimarlığının kuralları ile bunları şekillendiren ve sürdüren iklimsel, teknolojik, sosyo-ekonomik ve diğer kültürel faktörleri anlama,

 

 

 

 

 

6

Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: Yöresel mimarlık da dâhil olmak üzere ulusal ve bölgesel mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda ulusal gelenekler ve tarihi mirasın etkilerini anlama

 

 

 

 

 

7

Kültürel Miras ve Koruma: Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgelemek ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama

 

 

 

 

 

8

Sürdürülebilirlik: sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasını anlama

 

 

 

 

 

9

Toplumsal Sorumluluk: Farklı kültürleri karakterize eden gereksinim istek, davranış kalıpları, sosyal ve mekânsal örüntülerin farklılığını anlama

 

 

 

 

 

10

Doğa ve İnsan: Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi anlama

 

 

 

 

 

11

Coğrafi Koşullar: Arazilerin doğal ve yapay özelliklerinin dikkate alınarak yerleşme ve bina tasarımı becerisi

 

 

 

 

 

12

Yaşam Güvenliği: acil kaçış konusuna vurgu yaparak yaşam güvenliği sitemlerinin temel ilkelerini anlama,

 

 

 

 

 

13

Taşıyıcı sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamalarını anlama

 

 

 

 

 

14

Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini anlama

 

 

 

 

 

15

Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini ve doğru uygulama şekillerini anlama

 

 

 

 

 

16

Bina Servis Sistemleri: Tesisat, elektrik, düşey sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma sistemlerinin oluşturduğu bina servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama

 

 

 

 

 

17

Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama

 

 

 

 

 

18

Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Bina tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve entegre edebilme becerisi

 

 

 

 

 

19

Program Hazırlama ve Değerlendirme: Kapsamlı programı olan bir mimari projenin müşteri ve kullanıcı ihtiyaçlarına, uygun emsallere, mekân ve ekipman ihtiyaçlarına, saha koşullarına, ilgili yasa ve standartlara tasarım kriterlerine göre değerlendirebilme becerisi

 

 

 

 

 

20

Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar (Strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler gibi) geliştirme ve değerlendirme becerisi

 

 

 

 

 

21

Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Tasarım projesi çerçevesinde; finans, bina ekonomisi ve maliyet kontrolünün temel bilgilerini anlama

 

 

 

 

 

22

Mimar-İşveren İlişkisi: Mimarın müşterinin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini bulma, çözümleme sorumluluğunu anlama

 

 

 

x

 

23

Takım Çalışması ve İşbirliği: Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi

 

 

 

x

 

24

Proje Yönetimi: Görevlendirme, sözleşme yapma, personel yönetimi, danışman belirleme, proje dağıtım yöntemleri ve hizmet sözleşmelerini anlama

 

 

 

 

 

25

Uygulama Yönetimi: Mimarlık mesleğini destekleyen ofis organizasyon, iş planlama, pazarlama, finansal yönetim, proje yönetimi, risk azaltma, düzeltme ve liderlik konularının temel ilkelerini ve mesleği etkileyen küreselleşme, outsourcing, proje dağıtımı, genişleyen uygulama alanı, çeşitlilik konularını anlama

 

 

 

 

 

26

Liderlik: Sözleşme yönetimi için proje başlangıç, tasarım ve tasarım geliştirme süreçlerinde mimarın liderlik rolünü anlama

 

 

 

x

 

27

Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet haklar, imar ve iskan yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi bina tasarımını, yapımını ve mimari çalışmaları etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama

 

 

 

 

 

28

Meslek Pratiği / Profesyonel Gelişme: Mesleki gelişimde stajın rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama

 

 

 

x

 

29

Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada mesleki hüküm vermeyle ilgili etik konularını anlama

 

 

 

 

 

AKTS İş Yükü Tablosu

Etkinlik

SAYISI

Süresi 

(Saat)

Toplam İş Yükü (Saat)

Ders Süresi (14 Hafta x toplam ders saati)

14

3

42

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)

14

3

42

Kısa Sınav

 

 

 

Ödevler/çeviri çalışmaları

10

3

30

Sunum/Seminer Hazırlama

 

 

 

Ara sınavlar

1

3

3

Proje

 

 

 

Laboratuvar

 

 

 

Arazi Çalışması

 

 

 

Diğer

 

 

 

Yarıyıl Sonu Sınavı

1

3

3

Toplam İş Yükü

 

 

120

Toplam İş Yükü / 25

 

 

4,8

Dersin AKTS (ECTS) Kredisi

 

 

5

4