Ders Kodu: 
INDD 212
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
2
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
2
AKTS: 
4
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Koordinatörü: 
Dersi Verenler: 
Dersin Yardımcıları: 
Dersin Amacı: 
Tasarım ve proje çalışmalarında insan, çevre ve ekipman faktörlerine ilişkin sorunları ergonomik standartlar ve veriler aracılığıyla çözebilme becerisi kazandırmayı amaçlar. Çalışma sistemleri, iş güvenliği, göstergeler ve kontroller, bilgi sistemleri gibi konularda insan referanslarına ilişkin özelleşmiş bilgilerin uygulanmasıyla planlanan örneklere yer verilmiştir.
Dersin İçeriği: 

Ergonomi, çalışma çevresi ve içer­diği tüm sistemleri, insanın psiko fizyolojik ve sosyo-kültürel tüm yetenek ve sınır­larıyla uz­laştırarak, üretimsel ve­rim­liliğe ulaşmayı amaç­layan, uygula­malı ve multidisipliner bir bilimdir. İnsan faktörleri ve ergonomi (HF&E), psikoloji, mühendislik, biyomekanik, mekanobiyoloji, endüstriyel tasarım, grafik tasarım, istatistik, yöneylem araştırması ve antropometrinin katkılarını içeren çok disiplinli bir alandır. Bu ders, özünde, öğrencilerin insan vücuduna ve bilişsel yeteneklerine uyan ekipman ve cihazların tasarım süreçlerini anlamalarını amaçlamaktadır. Antropometri, biomekanik, kullanıcı deneyimi analizi, kontrol-gösterge arayüzler, iş güvenliği, standartlar, aydınlatma, görme, işitme, iş çevresi ve çalışma çevresi ergonomisi, görsel iletişim tasarımında ergonomik kurallar, kaldırma gibi birçok konu başlığı ders süresince ele alınmaktadır

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma, 9: Simülasyon, 12: Vaka çalışması
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav , B: Sunum C: Araştırma Ödevi

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Öğrenci ergonomi ile ilgili bilgileri kazanır ve temel kavramları anlar. 1,4,5,8,9,10 1,2,3 A, C
2) Öğrenci, bir tasarımcı olarak konunun Endüstri Ürünleri Tasarımındaki yeri ve önemini idrak eder. 4,8,10 1,2,3 A, C
3) Öğrenci, Tasarımda disiplinlerarası çalışma ve uygulamaların gereklilik ve yöntemlerini kavrar. 4,8,10 1,2,3 A, C
4) Öğrenci, Arayüz Kavramı, İnsan-Makine Sistemlerinin Bileşenleri, İnsan-Makine Yeteneklerinin Karşılaştırılması, İnsan Yetersizlikleri, İnsan Yetenekleri, Makine Yetersizlikleri, MakineYetenekleri konularını anlayarak tasarımda gerekli kararları verebilme yeteneğine  ulaşır. 1,4,5,8,10 1,2,3 A, C
5) Tasarımın bazı alanlarla (antropometri, biyomekanik, güvenlik, iletişim tasarımı, ( Fizyolojik Tasarım ) ilişkilerini analiz eder. 1,5,8 1,2,3 A, C
6)  Öğrenciler Antropometrik Tasarım, Biyomekanik Tasarım, Hareket Yöntemli Tasarımın Özü ve Amacını anlayarak tasarımda gereken bilgileri kullanırlar. 1,5,8 1,2,3 A, C
7) Öğrenci, bir tasarım ürününü analiz ederken ergonomi biliminin gerektirdiği alanları göz önüne alır ve önemini kavrar. 1,4,5 1,2,3 A, C

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş, Ergonominin Tanımı, Ergonomi ve Diğer Bilimler, Ergonominin Yöntemleri, Ergonominin Uygulama Alanları, Sistem Yaklaşımı Ve Tasarım Sürecindeki Yeri, Sistemin Tanımlanması, Sistem Sınırları / Ergonomik Sistem Kavramı, Ergonomik Sistemlerin Nitelikleri, Sistem İşlevleri ve Bileşenleri, Sistem Öğeleri, Sistem- Çevre İlişkileri, Sistem Nesneleri, Ergonomik Sistem Tipleri, Kasgüçlü Sistemler, Mekanik Sistemler,  Otomatik Sistemler

İnsan-Makine Sistemleri Arayüz Kavramı Bağlantı Olarak Arayüz,  Angel Olarak  Arayüz / İnsan-Makine Sistemlerinin Bileşenleri,  İnsan-Makine Yeteneklerinin Karşılaştırılması, İnsan Yetersizlikleri,  İnsan Yetenekleri  / Makine yetersizlikleri / Makine Yetenekleri

 
2 İnsan-Makine Karşılaştırmalarının Sınırları ve kullanımı. /İnsan Veriminin Temelleri. Motor Etkinlikler.  Verim Kavramı

Verimin Değerlendirilmesi.  Verim ögeleri. Verimi Etkileyen Nedenler ve Etkileri /5.1.  Bireysel Farklar.  Uyum yeteneği.  Fizyopsikolojik Alan Sosyolojik Alan.  Nesnel Alan. Ortalama Kavramı Ve Ortalama Verim /1. Ortalama Veri /2. Yeterli Olma 3. Verim Düzeyi / 4. Öncül  Verimin Belirlenmesi

 

5. Kas Kuvvetinde Ortalama /6. Beden yapısı ve tipler /7. Meslek alıştırması

8. Cinsiyet /9. Yaş /10. Ağırlık /11. Kas mekaniği /12. Beden ögeleri/13. Kas yorulması

9. Telkin /10. Kas eğitimi /11.Kas Çalışması / 12.Kas Çalışması Gerektiren İşler

Fiziksel Etkinliklerin Ölçülmesi / Fizyolojik Ölçütler /İşlemsel Ölçütler /

İş Tasarımı Olgusu /1.  Kavramlar ve Tanımlar /2.  İş Tasarlama 2.1.Ereğin belirlenmesi                                                                                                           Önerilerin geliştirilmesi /2.4. Diğer  önerilerin değerlendirilmesi   2.5.  Model yapımı ve sınama /2.5. Yürütme ve denetleme  /3.  Çözümleme yöntemi  3.1.  İşlev  dağılımı ve doğrulaması/3.2.  Görev tanımlaması ve çözümleme   3.3.İnsan/makine ilişkilerinin belirlenmesi.

 
3 Hareket Yöntemli Tasarımın Özü Ve Amacı / Hareket Yöntemli Tasarımın Fizyolojik Görüş Açıları / İş Tasarımında Hareket Çözümlemeleri Ve Süre Sistemleri

1.  Çözümleme Yöntemi /2.  Hareket Süreci ve Zaman Çözümlemesinin Hareket

Kronometrik  Tasarım /1.  Zamanın İş Yaşamındaki Yeri /2. Zamanın İş Sürecindeki Önemi /3.  Zaman Araştırmalarının Amacı /3.1.  İş Sürecinde Zaman Araştırması

Bilgilenme Ve Bilgi Süreçleme /1.  İnsanda Sistem Denetimi /1.1.  Bilgi Depolama

1.2. Yeniden Bilgilenme /2.  Bilgi Ve Beceri Kazanma /2.1.  Öğrenmeye Katkıda Bulunan Koşullar /2.2.  Bilgi Dönüşümü /2.3.  Eğitim ve Alıştırma /2.4.  İş Yardımcıları

2.5. Öğrenmenin Sınırları 

 
4 İletişim Tasarımı /1. İletişim Kavramı /2. İletişim Tanımları /2.1.  Gözlem Düzeyi 

2.2. Amaç Güdümü /2.3.  Kural Yargısı /3. Bilgilenme Ve İletişim Olgusu

4.  İletişim Ve İnsan-Makine Sistemleri /5.  Uyarılar Ve Algılama Sınırları

 
5 ARA SINAV- 1  
6. Göstergeler : 1.  İnsan-Makine İletişiminde Gösterge Gereksinimi /1.1.  Algılama Yetersizliği /1.2.  Eşik Yetersizliği ve Kotlama /2.  Gösterge Türleri  /3.  Göstergelerin Kullanım Alanları /3.1.  Niceliksel Bilgi /3.2.  Niteliksel Bilgi /3.3.  Kontrol Bilgisi /3.4.  Durum ve Uyarı Bilgisi  /3.5.  İzleme Bilgisi /3.6.  Zaman Evreli Bilgi /3.7.  Resimli ya da Grafik İletişim  /3.8.  Tanı ve Belirleme - Kimlik Bilgisi  /3.9.  Simgesel ve Harfsayısal Bilgi /3.10.  Konuşma ve Duysal Bilgiler /4.  Gösterge Tasarımı İçin Gerekli Görsel Göstergeler  /1.  Niceliksel Görsel Göstergeler/2.  Niteliksel Görsel Göstergeler  Kontrol göstergeleri/4.  Görsel Göstergeler ve Uyarı İşaretleri  /5.  Grafik Göstergeler

6. Görsel Göstergeler in Kullanım Ve Tasarımında Yararlanılan Genel İlkeler

6.1. Niceliksel Okuma /6.2.  Niteliksel Okuma /6.3.  Kontrol Okuması /6.4.  Niceliksel Değerlerin Ayarlanması /6.5.  İzleme /6.6.  Uyarma  /6.7.  Anlık Koşulları Belirleme

6.8. Konum ve Durum Bilgileri /6.9.  Kotla

 

 

 

7 Duysal Göstergeler /1.  Duysal Göstergelerin Kullanım Alanları/2.  Uyarı Sinyallerinin İşlevi/3. Duysal Göstergelerin Kullanım Ve Tasarımında Yararlanılan Genel İlkeler

3.1. Genel İlkeler/3.2.  Veriliş İlkeleri/3.3.  Özel Niceliksel Bildirişim İlkeleri  /3.4.  Özel Uyarı İlkeleri/3.5.  Duysal Gösterge Donatım İlkeleri 

Dokunsal Göstergeler/1.  Genel Kullanım Alanları/2.  Görsel Ve Duysal Olanakların Karşılaştırılması/3.  Görme ve Duymanın Özellikleri/4.  Dikkat Gereksinimi ve Görsel-duysal Uyarılar 

 
8 ARA SINAV- 2  
9 Kontrollar /1.  Kontrol Gereksinimi/2. Kontrol Gereksinimi /3. Kontrolların Seçimi

4. Kontrolların Kotlaması /4.1.  Kotlama Yöntemleri /5.  Geribesleme Gereksinimi

6.  Kontrollarda Direnç /6.1.  Direnç Değerlendirme Yeteneği/7.  Kontrollarda Ölü Nokta Ve Ölü Alan/ 7.1. Ölü Nokta/ 7.2. Ölü Alan /8.Kontrol – Gösterge Oranı              9. Tepki Gecikmesi  /9.1.  Gelişme Süresi

 
10 Kontrol – Gösterge Uygunluğu/1.  Gösterge Kontrol Uygunluğundan Yararlanılan Alanlar /2 Tekno-ekonomik Veriler

Kontrol Tasarımında Genel İlkeler/1.  Öncelik/2.  Gruplandırma/3.  Yalınlık

4.  Kullanma Hızı /5.  Sıra/6.  Simetri/7.  Hareket/8.  Uygunluk/9.  Standartlaştırma

 
11 Ergonomi Ve Güvenlik /1.  Genel Güvenlik Sorunları/1.1.  İnsan-Makine Sistemlerinde Güvenlik/1.2.  Tanımlar/1.3.  Kazadan Korunmanın Anlamı/1.4.  Genel Kaza Nedenleri /1.5.  Kaza Önlemleri /2.  Teknik Çevre Ve İş Güvenliği /2.1.  Güvenliğin Tasarımı /2.2.  Temel Önlemler/2.3.  Kaza Önleyici Tasarım İlkeleri /2.4.  Otomasyon ve İşte Korunma  
12 Sistem Tasarım ve Geliştirmelerinde Kullanılan Kontrol Listeleri/

Genel İlkeler /1.  Araştırma İlkeleri /2.  Algılama İlkeleri /3.  Bilgi Süreçleme İlkeleri 4.  İletişim İlkeleri /5.  Görsel Bildiri İlkeleri  /6.  Duysal,Dokunsal, Sözel İletişim İlkeleri 

 
13 7.  İnsan Sistem Kontroluyla İlgili İlkeler /8.  İnsan Motor Etkinlikleriyle

İlgili İlkeler /9.  Antropometrik İlkeler /10. Fiziksel Çevrenin Tasarımıyla İlgili İlkeler.

 
14 Kontrol - Gösterge Uyumluluğu/1. Gösterge Kontrol Uyumundan Yararlanan Alanlar /2 Tekno-ekonomik Veriler

Kontrol Tasarımında Genel İlkeler/1. Öncelik/2. Gruplama/3. Basitlik

4. Hız /5 kullanın. Sıra/6. Simetri/7. Hareket/8. Uygunluk/9. Standartlaştırma

 

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu

TOKA, Cemil;  Ergonomi Ders Notları

Diğer Kaynaklar Dul,J., Weerdmeester, B.; 2007 Ergonomi, ne, neden, nasıl

Dreyfuss, H., Human Dimensions 1966

Kroemer, 1999, Ergonomics

 

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Dökümanlar  
Ödevler Ödev (1),
Sınavlar Ara sınav (2), dönem sonu finali (1)

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 2 25
Sunum 1 25
Toplam   50
Finalin Başarıya Oranı   50
Yıl içinin Başarıya Oranı   50
Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Tasarım alanındaki kavram ve teorileri farklı disiplinlerdeki yöntemleri kullanarak değerlendirmek, karşılaşılan tasarım problemleri saptayabilmek ve çözümleyebilmek.       X    
2 Tasarım alanında gerekli olan güncel teknolojik bilgi birikimini oluşturmak  ve  kullanabilecek düzeye ulaşmak.   X        
3 Tasarım ve sanat alanlarında gerekli tarihsel bilgi birikimini oluşturmak ve yorumlayabilmek.   X        
4  Endüstri Ürünleri tasarımı disiplini dahilinde ürün, sistem veya süreç tasarlayabilecek yeterliliğe sahip olmak.         X  
5 Disiplinlerarası çalışabilmek         X  
6 Tasarım alanın kapsamına giren malzeme ve üretim yöntemleri ile ilgili bilgi donanımına sahip olmak ve uygulamaya geçirebilmek. X          
7 Tasarım disiplini çerçevesinde iki ve üç boyutlu düşünebilme yetisini, görsel anlatımla ortaya koyabilmek. X          
8 Endüstriyel tasarım alanıyla ilintili olan iletişim, işletme, hukuk, mühendislik, sosyoloji, antropoloji, fizik ve insan bilimleri v.b. disiplinlerin etkilerini anlama, yorumlama ve kullanma yetkinliğine ulaşmak.         X  
9 Tasarımda toplumsal sorumluluk ve etik bilincine sahip olmak         X  
10 Tasarım alanında gerekli olan güncel teknolojik bilgi birikimini oluşturmak ve kullanabilecek düzeye ulaşmak.         X  
11 Tasarım ve sanat alanlarında gerekli tarihsel bilgi birikimini oluşturmak ve yorumlayabilmek. X          

ENTAK Program Çıktılarından; PÇ5 ve PÇ12'yi karşılamaktadır.

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 14 x toplam ders saati) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ara Sınav 2 2 4
Ödev 1 4 4
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü     94
Toplam İş Yükü / 25 (s)     3,76
Dersin AKTS Kredisi     4

 

2