Dersin Dili:
İngilizce
Dersin Amacı:
Sağlık yapılarının birden fazla işlev ve birden fazla disiplini bünyesinde birleştiren yapılar olması en önemli özellikleridir. Amaç, burada sağlık yapılarının birden fazla işlev ve disiplinin bir arada planlamasının ulusal ve uluslararası ilkelerinin öğretilmesi ve düşünce yapısının oluşturulmasıdır.
Dersin İçeriği:
Tasarım ilkeleri her ulusun kendi taleplerine göre gelişmiştir. Ancak uluslararası tasarım ilkeleri üzerinde çalışılmaktadır. Sağlık yapılarının da uluslararası akreditasyon alabilecek şekilde düzenlenmesi gerekir. Bu dersin içeriği akreditasyona yönelik uluslararası tasarım ilkelerinin incelenmesi ve iyi çözüm örnekleri ile açıklanmasını kapsar.
Dersin Öğretim Yöntemleri:
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3:Tartışma, 4:Seminer, 5: Proje, 6: Grup Çalışması, 7: Teknik Gezi;
Dersin Ölçme Yöntemleri:
A: Sınav, B:Jüri, C: Ödev, D:Kısa sınav, E:Staj
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrencilerin sağlık yapıları planlamalarında dikkat etmeleri gereken kriterleri öğrenmesi | 12, 16, 19 | 1, 2, 3, 4, 7 | A, C, D |
Öğrenilen kriterlere göre tasarımın yönlendirilmesi ve birden çok disiplinli çalışma gerekliliği ve nedenlerinin açıklanması | 12, 16, 19 | 1, 2, 3, 4, 7 | A, C, D |
Çağdaş teknolojilerin kullanılma zorunluluğunun anlatılması | 12, 16, 19 | 1, 2, 3, 4, 7 | A, C, D |
Sağlık yapılarının uluslararası hizmet vermesi nedeni ile uluslararası kabul görebilmesi için akreditasyon şartlarını taşıması gerekliliği | 12, 16, 19 | 1, 2, 3, 4, 7 | A, C, D |
Sağlık yapılarının tasarımının başlama ve bitiş süreçlerinin genel anlamda anlaşılması | 12, 16, 19 | 1, 2, 3, 4, 7 | A, C, D |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Sağlık Yapıları Nelerdir? Sağlık Yapıları içindeki değişik fonksiyonlar | |
2 | Sağlık yapılarının türlerine göre fonksiyonların değerlendirmesi | |
3 | Sağlık yapılarının tarihçesi ve bugünkü durumu | |
4 | Yapılacak sağlık yapılarının tasarım aşamasına gelmeden önce yapılması gerekenler ve araştırmalar | |
5 | Sağlık yapılarının tasarımında kullanılacak standartlara bakış | |
6 | Sağlık Yapıları Akreditasyonu nedir | |
7 | Sağlık yapılarının Akreditasyonda tasarımın önemi nedir | |
8 | Sağlık yapılarının Ulusal tasarım kriterlerinin oluşturulması için temel prensipler nelerdir. | |
9 | Sağlık yapısında kullanılacak medikal ekipman seçimleri ve bunların mimari tasarım ve diğer mühendislik disiplinlerine etkileri | |
10 | Çevresel etki değerlerinin belirlenmesi ve çözümlerinin oluşturulması | |
11 | Ulusal ve uluslararası şartnameler ve faydalanma yöntemleri | |
12 | Tasarım programının oluşturulması ve bu sağlık yapısında hangi tasarım kriterlerinin kullanılacağının karar verilmesi | |
13 | Sağlık yapılarının tasarımında mimarın bilmesi gerekenler | |
14 | Tasarımdan uygulamaya geçiş |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu | Suphi Cengiz Dağlı ders notları |
Diğer Kaynaklar |
Referanslar; T.C. Sağlık Bakanlığı kaynakları, AIA&JCI ortak yayını olan International Design Criteria of Healthcare Facilities, US Veteran Affairs Healthcare Facilities Standards, Canadian Standards of Healthcare Facilities…..
Standartlara göre planlanmış ve akreditasyon almış sağlık yapılarından planlama örnekleri sunulacaktır. İstanbul içinde uluslararası standartlar kullanılarak yapılmış bulunan ve akreditasyon almış hastaneler ziyareti yapılabilecektir. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dokümanlar | Yapılmış projelerden örnekler sunulacaktır |
Ödevler | |
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Yüzdesi |
Ara Sınav | 2 | %25 |
Ödev (araştırma-pafta sunumu) | 1 | %15 |
Proje | ||
Laboratuvar | ||
Arazi Çalışması | ||
Seminer ve Sunum | 1 | %15 |
Diğer | ||
Final sınavı | %45 | |
Final Sınavının Ağırlığı | %45 | |
Dönem içi Çalışmalarının Ağırlığı | %55 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Seviyesi
(1: en düşük, 5: en yüksek) |
||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Eleştirel düşünme: Açık ve net soru geliştirme, soyut düşünceleri düşünceyi ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunları benzer ölçüt ve standartlarla test edebilme becerisi | |||||
2 | İletişim / Grafik anlatım; uygun sunumlar yapmak için el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin de kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilme becerisi; İnceleme ve yapım amacıyla; bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu becerisi | |||||
3 | Araştırma / Örneklerden yararlanma: Mimari süreçlerde ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama becerisi; mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde programa yönelik ve biçimsel olarak uygun örnekleri ortaya çıkarabilme becerisi | |||||
4 | Tasarlama becerisi: İki ve üç boyutlu tasarım, mimari kompozisyon ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşum, gelişim ve uygulamalarını anlama; temel mimari ilkeleri bina, iç mekân ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygulama becerisi | |||||
5 | Dünya Mimarlığı: Mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda dünya mimarlığının kuralları ile bunları şekillendiren ve sürdüren iklimsel, teknolojik, sosyo-ekonomik ve diğer kültürel faktörleri anlama, | |||||
6 | Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: Yöresel mimarlık da dâhil olmak üzere ulusal ve bölgesel mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda ulusal gelenekler ve tarihi mirasın etkilerini anlama | |||||
7 | Kültürel Miras ve Koruma: Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgelemek ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama | |||||
8 | Sürdürülebilirlik: sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasını anlama | |||||
9 | Toplumsal Sorumluluk: Farklı kültürleri karakterize eden gereksinim istek, davranış kalıpları, sosyal ve mekânsal örüntülerin farklılığını anlama | |||||
10 | Doğa ve İnsan: Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi anlama | |||||
11 | Coğrafi Koşullar: Arazilerin doğal ve yapay özelliklerinin dikkate alınarak yerleşme ve bina tasarımı becerisi | |||||
12 | Yaşam Güvenliği: acil kaçış konusuna vurgu yaparak yaşam güvenliği sitemlerinin temel ilkelerini anlama, | x | ||||
13 | Taşıyıcı sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamalarını anlama | |||||
14 | Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini anlama | |||||
15 | Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini ve doğru uygulama şekillerini anlama | |||||
16 | Bina Servis Sistemleri: Tesisat, elektrik, düşey sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma sistemlerinin oluşturduğu bina servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama | x | ||||
17 | Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama | |||||
18 | Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Bina tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve entegre edebilme becerisi | |||||
19 | Program Hazırlama ve Değerlendirme: Kapsamlı programı olan bir mimari projenin müşteri ve kullanıcı ihtiyaçlarına, uygun emsallere, mekân ve ekipman ihtiyaçlarına, saha koşullarına, ilgili yasa ve standartlara tasarım kriterlerine göre değerlendirebilme becerisi | x | ||||
20 | Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar (Strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler gibi) geliştirme ve değerlendirme becerisi | |||||
21 | Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Tasarım projesi çerçevesinde; finans, bina ekonomisi ve maliyet kontrolünün temel bilgilerini anlama | |||||
22 | Mimar-İşveren İlişkisi: Mimarın müşterinin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini bulma, çözümleme sorumluluğunu anlama | |||||
23 | Takım Çalışması ve İşbirliği: Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi | |||||
24 | Proje Yönetimi: Görevlendirme, sözleşme yapma, personel yönetimi, danışman belirleme, proje dağıtım yöntemleri ve hizmet sözleşmelerini anlama | |||||
25 | Uygulama Yönetimi: Mimarlık mesleğini destekleyen ofis organizasyon, iş planlama, pazarlama, finansal yönetim, proje yönetimi, risk azaltma, düzeltme ve liderlik konularının temel ilkelerini ve mesleği etkileyen küreselleşme, outsourcing, proje dağıtımı, genişleyen uygulama alanı, çeşitlilik konularını anlama | |||||
26 | Liderlik: Sözleşme yönetimi için proje başlangıç, tasarım ve tasarım geliştirme süreçlerinde mimarın liderlik rolünü anlama | |||||
27 | Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet haklar, imar ve iskan yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi bina tasarımını, yapımını ve mimari çalışmaları etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama | |||||
28 | Meslek Pratiği / Profesyonel Gelişme: Mesleki gelişimde stajın rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama | |||||
29 | Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada mesleki hüküm vermeyle ilgili etik konularını anlama |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (14 Hafta x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödevler/çeviri çalışmaları | 1 | 8 | 8 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 2 | 3 | 6 |
Ara sınavlar | |||
Proje | |||
Laboratuvar | |||
Arazi Çalışması | |||
Diğer | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 113 | ||
Toplam İş Yükü / 25 | 4.52 | ||
Dersin AKTS (ECTS) Kredisi | 5 |
Hiçbiri