Ders Kodu: 
ARCH 460
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Koordinatörü: 
Dersi Verenler: 
Dersin Amacı: 
● Mimarlığın ekonomi-politik ile ilişkisinin ideolojiler tarihi üzerinden okunması ve günümüz mimarlığının dünya genelinde ilişkilendiği yeni söylem ve pratiklerin analizi. ● Zorunlu ders programında olmayan, ancak mimarlık kuramı içinde geniş bir araştırma alanı olan mimari konjonktürlerin tanıtılması.
Dersin İçeriği: 

Mimarlığın üretilip satılabilen ve pazar değeri olan bir meta olduğu gerçeği, mimarlık eğitiminde sıklıkla göz ardı edilen ancak global ölçekte pek çok araştırmacının incelediği geniş bir bir araştırma konusudur. Ders, Modern dönem ve Modernite etkisindeki ideolojiler tarihinin mimarlık kuramları ve uygulamaları ile ilişkilerini çözümlemeyi hedeflemektedir. Bu bağlamda Aydınlanma Dönemi sonrası gelişen ideolojiler ekseninde mimarlığın mevcut konjonktürler ile kuramsal ve inşa alanındaki ilişkilerini saptamak üzere oluşturulmuştur. Bu bağlamda Endüstri Devrimi ve geç dönem kapitalizmden başlayarak, sosyalizm, liberalizm, muhafazarlık ve neoliberalizm ekseninde mimarlığın pozisyon aldığı yaklaşımlar incelenecektir.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma, 12: Örnek Olay İncelemesi
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Test yapma, C: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

  1. İdeolojiler tarihinin mimarlık teorisindeki karşılığını keşfetmek.

1, 2

1,2,3,4

A, C

  1. Mimarlığı inşa pratiklerinin ötesinde bir temsil mekanizması olarak okumak

1, 2

1,2,3,4

A, C

  1. Mimaride etik tartışmalarının tarihsel ve ideolojik değişimini kavramak

1, 3

1,2,3,4

A, C

Dersin Akışı

DERS AKIŞI

Hafta

Konular

Ön Hazırlık 

1

Giriş: Dersin amaç ve içeriklerinin tanıtılması ve okuma listelerinin sunumu

 

2

Rönesans ve erken dönem kapitalizmde mimarlık

Ders Dökümanları ve Kaynaklar

3

Aydınlanma Dönemi’nde mimar kimliği ve mimarlık biçimleri

Ders Dökümanları ve Kaynaklar

4

Marksizm ve mekânın örgütlenmesi 1: Teorinin tanıtılması

Ders Dökümanları ve Kaynaklar

5

Marksizm ve mekânın örgütlenmesi 2: Sovyet Rusya Mimarlığı ve Konstrüktivizm

Ders Dökümanları ve Kaynaklar

6

Liberalizmin ekonomi politiğinde mimarlığın yeri 1: Teorilerin tanıtılması

Ders Dökümanları ve Kaynaklar

7

Liberalizmin ekonomi politiğinde mimarlığın yeri 2: ABD’de konut politikaları

Ders Dökümanları ve Kaynaklar

8

ARA SINAV

 

9

Muhafazakarlık ve mekân ilişkisi

Ders Dökümanları ve Kaynaklar

10

Neo-liberalizmin mimarlığı 1: Teorilerin tanıtılması

Ders Dökümanları ve Kaynaklar

11

Neo-liberalizmin mimarlığı 2: Türkiye’de 1980 sonrası kentleşme

Ders Dökümanları ve Kaynaklar

12

Politik bir temsil biçimi olarak mimarlık

Ders Dökümanları ve Kaynaklar

13

Öğrenci sunumları ve dönem değerlendirmesi

 

14

Münazara düzenlenmesi

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR

Ders Notu

 

Diğer Kaynaklar

  1. Deamer, P. (Ed.). 2014. Architecture and Capitalism: 1845 to Present. Routledge.
  2. Douglas, S. 2018. Neoliberalizmin Mimarlığı: Çağdaş Mimarlığın Denetim ve İtaat Aracına Dönüşme Süreci. (çev.) Akın Terzi. İletişim Yayınları.

3.Habermas, J. 2018. The New Conservatism: Cultural Criticism and the Historian's Debate. (Ed., çev.) Shierry Weber Nicholsen. Polity Press.

  1. Kostof, S. (Ed.). 2000. The Architect: Chapters in the History of the Profession. University of California Press.
  2. Lisitzki, E. 2023. Rusya’da Konstrüktivist Mimarlık. (Ed.) Aykut Köksal, (çev.) Mehmet Kerem Özel. Arketon.
  3. Mako, V., Blagojević, M., R., Vukotić Lazar, M. 2014. Architecture and Ideology. Cambridge Scholar Press.

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI

Dökümanlar

Google Classroom

Ödevler

Google Classroom

Sınavlar

Sınav esnasında paylaşılacaktır.

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SIRA

KATKI YÜZDESİ

Ara Sınav Teslimi

1

30

Ödev

1

10

Seminer ve sunum

2

20

Final

1

40

Toplam

 

100

FİNALİN BAŞARIYA ORANI

 

40

YIL İÇİNİN BAŞARIYA ORANI

 

60

Toplam

 

100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

 

1

Eleştirel düşünme: Açık ve net soru geliştirme, soyut düşünceleri düşünceyi ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunları benzer ölçüt ve standartlarla test edebilme becerisi

 

 

 

 

X

 

2

Dünya Mimarlığı: Mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda dünya mimarlığının kuralları ile bunları şekillendiren ve sürdüren iklimsel, teknolojik, sosyo-ekonomik ve diğer kültürel faktörleri anlama,

 

 

 

 

X

 

3

Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada mesleki hüküm vermeyle ilgili etik konularını anlama

 

 

 

X

 

 

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi (Saat)

Toplam İş Yükü(Saat)

Ders Süresi

14

3

42

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)

14

3

42

Ödevler/çeviri çalışmaları

1

4

4

Sunum/Seminer Hazırlama

2

13

26

Ara Sınav

1

3

3

Final

1

3

3

Toplam İş Yükü

 

 

120

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

4,80

Dersin AKTS Kredisi

 

 

5

Hiçbiri