Ders Kodu: 
SOC 371
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu ders, insan-doğal çevre arasındaki içsel ilişkiyi sosyolojik perspektiften derinlemesine incelemeyi amaçlar.
Dersin İçeriği: 

-          Doğal çevrenin toplumsal inşası ve toplum-çevre ilişkisinin zaman içinde ve çeşitli toplumlara göre gösterdiği farklılık;

-          Günümüzdeki çeşitli çevre sorunlarının nedenleri ve boyutları;

-          Çevre konuları üzerinde yaşanan siyasi ve ekonomik çatışmalar;

-          Toplumsal eşitsizliklerle çevresel risklere maruz kalma arasındaki ilişkiler; 

-          Çevre hareketinin, çevresel sorunların gündeme getirilmesi ve çevre politikalarının oluşturulmasındaki rolü ve etkisi;

-          Ekonomik kalkınma, geç dönem kapitalizm ve küreselleşmenin çevresel etkileri;

Doğal kaynak kullanımı ve sürdürülebilir kalkınma.  

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav , B: Deney C: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

  1. İnsan-doğal çevre arasındaki ilişkiyi şekillendiren toplumsal algıları ve bu algılarla yaşadığımız çevre sorunları arasındaki ilişkiyi kavrar.

 

3

1,2,3

A,C

  1. Çevresel meselelere yönelik  siyasi ve ekonomik çatışmaların nedenleri üzerine eleştirel düşünerek bu çatışmaların toplumsal sonuçlarını tartışır.

 

 

  1. Toplumsal eşitsizliklerle çevresel risklere maruz kalma arasındaki ilişkileri kavrar.   

 

 

 

3

 

 

 

6

 

 

1,2,3

 

 

 

1,2,3

 

 

A,C

 

 

 

A,C

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Ders Programı ve Derse Giriş

Ders Programı

2

Chapter 1 - An Introduction to Environmental Sociology

-     Gould and Lewis, 1. Bölüm  

 

3

Chapter 2 - The Social Construction of Nature

  • Gould and Lewis, 2. Bölüm  

 

4

Chapter 3 - Theories in Environmental Sociology

Ishmael 1.ve 2. Bölüm  (ss.3-46)

  • Gould and Lewis, 3. Bölüm  
  • Ishmael 1.ve 2. Bölüm  (ss.3-46)

5

Chapter 9 - Population, Demography, and the Environment

Ishmael 3.ve 4. Bölüm  (ss.49-75)

***** Öğrenci Sunumları ****

  • Gould and Lewis, 9. Bölüm  
  • Ishmael 3.ve 4. Bölüm  (pp.49-75)

6

- The Struggle Over Hunger: Social and Ecological Dimensions

Belgesel – “A Thousand Suns”

 ***** Öğrenci Sunumları ****

  • Humphrey v.d. 4. Bölüm  

 

7

Chapter 5 – Labor Productivity and the Environment

 

Chapter 16 – Labor and the Environment

Ishmael 5.ve 6. Bölüm  (ss.79-110)

  • Gould and Lewis, 5. Ve 16. Bölüm  
  • Ishmael 5.ve 6. Bölüm  (ss.79-110)

8

Chapter 19 – The Paradoxes of Sustainable Development: Focus on Ecotourism

Tartışma ve Kısa Sınav => Ishmael            

  • Gould and Lewis, 19. Bölüm  

 

9

 

****ARA SINAV****

 

10

Chapter 10 - Environmental Inequality and Environmental Justice

Ishmael 7.ve 8. Bölüm  (ss.113-148)

Belgesel – “Akıntıya Karşı (Against the Current)”

  • Gould and Lewis, 10. Bölüm  
  • Ishmael 7.ve 8. Bölüm  (ss.113-148)

11

Chapter 14 - Climate Change: Why the Old Approaches Aren’t Working

Ishmael 9.ve 10. Bölüm  (ss.151-207)

  • Gould and Lewis, 14. Bölüm  
  • Ishmael 9.ve 10. Bölüm  (ss.151-207)

12

Konuk Konuşmacı

 

13

Chapter 15 - US Environmental Movements

Chapter 17 - Environmental Movements in the Global South

***** Öğrenci Sunumları ****

  • Gould and Lewis, 15. ve 17. Bölüm  

 

14

Chapter 18 - Indigenous Cultures: Environmental Knowledge, Practice, and Rights

Ishmael  11. Ve 12. Bölüm  (pp.211-263)

  • Gould and Lewis, 18. Bölüm  
  •  
  •       -    Ishmael  11. Ve 12. Bölüm  (pp.211-263)

15

***** Öğrenci Sunumları ****

 

Kaynaklar

Ders Notu

  • Gould, Kenneth, A. and Tammy L. Lewis, eds. 2009. Twenty Lessons in Environmental Sociology. New York, NY: Oxford University Press. 
  • Humphrey, Craig, R., Tammy L. Lewis, Frederick H. Buttel. 2002. Environment, Energy, And Society: A New Synthesis. Belmont, CA: Wadsworth.   

Diğer Kaynaklar

 

Quinn, Daniel. 1995. Ishmael: An Adventure of the Mind and Spirit. New York: Bantam Books.

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

 

Ödevler

Sunum

Sınavlar

Ara Sınav; Kısa Sınav; Final Sınavı

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SIRA

KATKI YÜZDESİ

Sunum

1

20

Kısa Sınav

1

20

Ara Sınav

1

60

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

1

Sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerine hâkim, sosyolojik araştırmalar yapabilecek gerekli donanıma sahip bireyler yetiştirmek,

x

       

2

Sadece sosyoloji alanında değil, farklı fakülte ve bölümlerden alınan dersler aracılığıyla disiplinlerarası bakış açısına sahip bireyler yetiştirmek,

x

       

3

Türkiye toplumunun başlıca konularına ve meselelerine hâkim bireyler yetiştirmek,

       

x

4

Sosyolojinin temel temalarından “örgüt ve kurum sosyolojisi” konusuna hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek,

 

x

     

5

Sosyolojinin temel temalarından “siyaset sosyolojisi ve toplumsal değişim” konularına hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek,

     

x

 

6

Sosyolojinin temel temalarından “toplumsal eşitsizlikler/tabakalaşma” konusuna hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek,

       

x

7

Sosyolojinin ana temalarından “kültür ve toplum” konularına hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek,

x

       

8

Sosyal bilimler kuramlarına ve sosyal bilimler tarihine hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek,

x

       

9

Sözlü ve yazılı şekilde kendini ifade edebilme becerisine sahip, akademik yazının ana gerekliliklerini bilen bireyler yetiştirmek,

x

       

10

Uluslararası kuruluşlarda görev alarak, dünyanın farklı coğrafyalarında proje geliştirebilecek düzeyde donanımlı bireyler yetiştirmek.

x

     

 

AKTS İş Yükü Tablosu

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 14x toplam ders saati)

15

3

45

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)

14

5

60

Sunum

1

3

3

Kısa Sınav

1

5

5

Ara Sınav

1

8

8

Toplam İş Yükü

 

 

121

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

4,84

Dersin AKTS Kredisi

 

 

5

Hiçbiri