Teori ve uygulama aşamalarından oluşan bu ders kapsamında çeşitli geometrik şekil ve cisimlerin çizimlerinden başlayarak az mekânla bir ev projesi üzerine çalışılmaktadır. Çizim yaptırılan proje avam ve uygulama projesi karakterlerinde tefrişli, ölçülendirmeli ve kotlu olarak çizdirilmektedir. Plan ve kesitlerin çizimleri üzerinde uygulamalar yaptırılmaktadır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
|
3,5,6,13 |
1, 5 |
A, C |
|
3,5,6,13, |
1, 5 |
A, C |
|
3,5,6,13, |
1, 5 |
A, C |
|
3,5,6,13 |
1, 5 |
A, C |
|
3,5,6,13 |
1, 5 |
A, C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Dersin içeriğiyle tanışma. Ortografik (Dik) İzdüşüm’e giriş. Proje okuma, proje yapma; Çizim ortam, araç gerecinin tanıtımı, kullanımı, serbest çizim. |
|
2 |
İzdüşüm almak. Koordinatlar, izler ve iz düşürenler. Resim (Epür) düzlemleri. Eğik Aksonometrik (Kavalyer); Alet kullanımı, çizim, tarama ve noktalama teknikleri. Üç boyutlu uygulama. |
|
3 |
Nokta, doğru ve düzlemlerin izdüşümleri Plan, kesit, görünüş kavramı.(Militer P.); İki yönlü ifade tekniği geliştirilerek, model üzerinden rölöve almak, üç boyutlu okuma. |
|
4 |
Plan, kesit, görünüş kavramının geliştirilmesi Dik Aksonometri (İzometri); Çizgilerin dili, kalınlık, derinlik, uzaklık, kesit ve malzeme ifadeleri. |
|
5 |
Objelerin yüzeylerinin kavranması, epür içinde 3 boyutlu okuma; Plan, kesit, görünüşlerle çalışmak, ölçülendirme teknikleri. |
|
6 |
1'nci ara sınav; Yıl içi dosya değerlendirmesi |
|
7 |
Basit yapı elemanlarının 1/100 ölçekli proje üzerinde tanıtımı. Temel ve çatı; 1/100 Plan, kesit, görünüşlerle çalışmak. Ölçülendirme teknikleri. |
|
8 |
Yapı elemanlarının 1/50 proje üzerinde tanım ve uygulanması. Semboller; 1/50 Plan çalışması, Militer perspektif uygulaması. Sembollerin dili. |
|
9 |
Yapı elemanlarının 1/50 proje üzerinde tanım ve uygulanması. Paralel Perspektif, (Eğik Aksonometri) Kavalyer; 1/50 kesit, görünüş çalışması, Kavalyer perspektif uygulaması. |
|
10 |
Yapı elemanlarının 1/50 proje üzerinde tanım ve uygulanması. Paralel perspektif, (Dik Aksonometri) İzometri; 1/50 görünüş çalışması, İzometrik perspektif uygulaması. |
|
11 |
2'nci ara sınav; Yıl içi dosya değerlendirmesi |
|
12 |
Yapı elemanlarının 1/50 proje üzerinde kritiği; 1/50 Proje çalışması |
|
13 |
Yapı elemanlarının 1/50 proje üzerinde kritiği; 1/50 Proje çalışması |
|
14 |
Mazeret sınavı, Yapı elemanlarının 1/50 proje üzerinde kritiği; 1/50 Proje çalışması uygulama ve genel tekrar. |
|
Kaynaklar
Ders Notu |
|
Diğer Kaynaklar |
|
Materyal Paylaşımı
-
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
Yarıyıl İçi Çalışmaları |
Sayı |
Katkı Yüzdesi |
Ara Sınav |
2 |
15 |
Ödev (araştırma-pafta sunumu) |
1 |
30 |
Proje |
|
|
Laboratuvar |
|
|
Arazi Çalışması |
|
|
Seminer ve Sunum |
|
|
Diğer |
1 |
15 |
Final sınavı |
1 |
40 |
Final Sınavının Ağırlığı |
|
40 |
Dönem içi Çalışmalarının Ağırlığı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları
|
Katkı Düzeyi (1en düşük, 5 en yüksek) |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||
1 |
Konuşma ve yazma becerileri; etkin okuma, yazma, dinleme ve konuşabilme becerisi |
|
|
|
|
|
2 |
Eleştirel düşünme becerisi: Açık ve net soru geliştirme, soyut düşünceleri düşünceyi ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunları benzer ölçüt ve standartlarla test edebilme becerisi |
|
|
|
|
|
3 |
Grafik anlatım becerisi; uygun sunumlar yapmak için el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin de kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilme becerisi |
|
|
|
4 |
|
4 |
Araştırma becerisi: Mimari süreçlerde ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama becerisi |
|
|
|
|
|
5 |
Biçimsel kompozisyon sistemleri: İki ve üç boyutlu tasarım, mimari kompozisyon ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşum, gelişim ve uygulamalarını anlama |
|
|
|
4 |
|
6 |
Tasarım becerileri: Temel mimari ilkeleri bina, iç mekân ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygulama becerisi |
|
|
3 |
|
|
7 |
Takım çalışması becerileri: Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi |
|
|
|
|
|
8 |
Batı mimarlığı: Mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda batı mimarlığının kuralları ile bunları şekillendiren ve sürdüren iklimsel, teknolojik, sosyo-ekonomik ve diğer kültürel faktörleri anlama, |
|
|
|
|
|
9 |
Batı dışı mimarlık: Batı mimarlığı dışında kalan mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda batı mimarlığının kuralları ile bunları şekillendiren ve sürdüren iklimsel, teknolojik, sosyo-ekonomik ve diğer kültürel faktörleri anlama |
|
|
|
|
|
10 |
Ulusal ve bölgesel mimarlık: Yöresel mimarlık da dâhil olmak üzere ulusal ve bölgesel mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda ulusal gelenekler ve tarihi mirasın etkilerini anlama |
|
|
|
|
|
11 |
Tarihi çevre koruma ve restorasyon: Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgelemek ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama |
|
|
|
|
|
12 |
Örneklerden yararlanma becerisi: Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde programa yönelik ve biçimsel olarak uygun örnekleri ortaya çıkarabilme becerisi |
|
|
|
|
|
13 |
İnsan davranışları: Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi anlama |
|
|
3 |
|
|
14 |
Kültürel farklılıklar: Farklı kültürleri karakterize eden gereksinim istek, davranış kalıpları, sosyal ve mekânsal örüntülerin farklılığını anlama |
|
|
|
|
|
15 |
Erişilebilirlik: Değişik fiziksel engellilerin yaşamasına uygun bina ve yerleşme tasarımı becerisi |
|
|
|
|
|
16 |
Sürdürülebilir tasarım: sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasını anlama |
|
|
|
|
|
17 |
Program hazırlama: Kapsamlı programı olan bir mimari projenin müşteri ve kullanıcı ihtiyaçlarına, uygun emsallere, mekân ve ekipman ihtiyaçlarına, saha koşullarına, ilgili yasa ve standartlara tasarım kriterlerine göre değerlendirebilme becerisi |
|
|
|
|
|
18 |
Arazi koşulları: Arazilerin doğal ve yapay özelliklerinin dikkate alınarak yerleşme ve bina tasarımı becerisi |
|
|
|
|
|
19 |
Taşıyıcı sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamalarını anlama |
|
|
|
|
|
20 |
Çevresel sistemler: Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini anlama |
|
|
|
|
|
21 |
Yaşam güvenliği: acil kaçış konusuna vurgu yaparak yaşam güvenliği sitemlerinin temel ilkelerini anlama, |
|
|
|
|
|
22 |
Bina kabuğu sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini ve doğru uygulama şekillerini anlama |
|
|
|
|
|
23 |
Bina servis sistemleri: Tesisat, elektrik, düşey sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma sistemlerinin oluşturduğu bina servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama |
|
|
|
|
|
24 |
Bina sistemlerinin entegrasyonu becerisi: Bina tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve entegre edebilme becerisi |
|
|
|
|
|
25 |
Yapı malzemeleri ve uygulamaları: Yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama |
|
|
|
|
|
26 |
Yapım maliyeti kontrolü: Tasarım projesi çerçevesinde; finans, bina ekonomisi ve maliyet kontrolünün temel bilgilerini anlama |
|
|
|
|
|
27 |
Teknik dokümantasyon: İnceleme ve yapım amacıyla; bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu becerisi |
|
|
|
|
|
28 |
Mimarlıkta müşterinin rolü: Mimarın müşterinin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini bulma, çözümleme sorumluluğunu anlama |
|
|
|
|
|
29 |
Geniş kapsamlı tasarım yapma becerisi: Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar (Strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler gibi) geliştirme ve değerlendirme becerisi |
|
|
|
|
|
30 |
Mimarın yönetimsel rolü: Görevlendirme, sözleşme yapma, personel yönetimi, danışman belirleme, proje dağıtım yöntemleri ve hizmet sözleşmelerini anlama |
|
|
|
|
|
31 |
Mimari uygulama: Mimarlık mesleğini destekleyen ofis organizasyon, iş planlama, pazarlama, finansal yönetim, proje yönetimi, risk azaltma, düzeltme ve liderlik konularının temel ilkelerini ve mesleği etkileyen küreselleşme, outsourcing, proje dağıtımı, genişleyen uygulama alanı, çeşitlilik konularını anlama |
|
|
|
|
|
32 |
Profesyonel gelişme: Mesleki gelişimde stajın rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama |
|
|
|
|
|
33 |
Liderlik: Sözleşme yönetimi için proje başlangıç, tasarım ve tasarım geliştirme süreçlerinde mimarın liderlik rolünü anlama |
|
|
|
|
|
34 |
Yasal sorumluluklar: Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet haklar, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi bina tasarımını, yapımını ve mimari çalışmaları etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama |
|
|
|
|
|
35 |
Etik ve mesleki hükümler: Mimari tasarım ve uygulamada mesleki hüküm vermeyle ilgili etik konularını anlama |
|
|
|
|
|
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (14 Hafta x toplam ders saati) |
14 |
5 |
70 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
Kısa Sınav |
|
|
|
Ödevler/çeviri çalışmaları |
14 |
3 |
42 |
Sunum/Seminer Hazırlama |
|
|
|
Ara sınavlar |
2 |
5 |
10 |
Proje |
5 |
1 |
5 |
Laboratuvar |
|
|
|
Arazi Çalışması |
|
|
|
Diğer |
|
|
|
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
5 |
5 |
Toplam İş Yükü |
|
|
160 |
Toplam İş Yükü / 25 |
|
|
6,4 |
Dersin AKTS (ECTS) Kredisi |
|
|
6 |