Ders Kodu: 
LAUD 421
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
Türkçe
Dersin Koordinatörü: 
Dersi Verenler: 
Dersin Amacı: 
1. Kent mobilyası kavramı ve kentsel mekânla ilişkilerine yönelik bilgi birikiminin sağlanması 2. Kentsel mekân içerisinde yer alan kent mobilyalarına yönelik tasarım ölçütlerinin kavranması 3. Kentsel donatı tiplerinin irdelenmesi ve kentsel mekânla ilişkilerinin değerlendirilmesine yönelik bilginin sağlanması 4. Kent mobilyalarının kullanıldıkları mekânla görsel ve işlevsel ilişkilerinin değerlendirilmesi ve mekâna uygun kent mobilyasının seçimine ilişkin kararların geliştirilmesi
Dersin İçeriği: 

Kentsel mekân ve kent mobilyaları kavramı; Kent mobilyalarının tarihsel gelişimi; Kent mobilyaları ve kullanıcı ilişkileri; Kent mobilyası tasarım ölçütleri; Kent mobilyaları ve kentsel mekân arasındaki görsel ve işlevsel ilişkiler; Kent mobilyaları ve mekân kimliği; Kent mobilyaları sınıflandırılması; Kent mobilyası çeşitleri; Kent mobilyalarında sürdürülebilirlik kavramı, bakım ve işletme.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3:Tartışma, 4:Seminer, 5: Proje, 6: Grup Çalışması, 7: Teknik Gezi
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav, B: Jüri, C: Ödev, D: Kısa sınav

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Kentsel mekân içerisinde yer alan kent mobilyalarına ilişkin tasarımsal ölçütlere yönelik karar verebilme 1, 6, 3 1, 2, 3, 4 A, C
2) Kentsel donatı tiplerini tanımlayabilme ve kentsel mekânla olan görsel, işlevsel ve mekânsal ilişkileri değerlendirebilme 1, 6, 9 1, 2, 3, 4 A, C
3) Alt-yapıya bağlı olan ve bağlı olamayan kent mobilyalarına yönelik işlevsel ve estetik değerlendirmeleri yapabilme 1, 6, 9 1, 2, 3, 4 A, C
4) Kentsel mekân içerisinde yer alan kent mobilyalarına yönelik sürdürülebilir seçimler yapabilme 1, 2, 6, 9, 14 1, 2, 3, 4 A, C

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Kentsel mekân ve kent mobilyası kavramı  
2 Kent mobilyalarının tarihsel süreç içerisinde gelişimi ve değişimi, örnekler  
3 Kent mobilyaları ve kullanıcı ilişkileri, kent mobilyası tasarım ölçütleri  
4 Kent mobilyaları ve kentsel mekân arasındaki görsel ve işlevsel ilişkiler  
5 Kent mobilyaları ve mekân kimliği  
6 Kent mobilyalarının sınıflandırılması, alt yapıya bağlı kent mobilyaları ve alt yapıya bağlı olmayan kent mobilyaları  
7 Ara Sınav  
8 Kent mobilyaları: oturma elemanları  
9 Kent mobilyaları: aydınlatma elemanları  
10 Kent mobilyaları: sınırlandırma elemanları  
11 Kent mobilyaları: gölgeleme elemanları ve otobüs durakları  
12 Kent mobilyaları: bilgilendirme ve yönlendirme elemanları, bisiklet park yerleri  
13 Kent mobilyaları: saksılar, bitki kapları ve çöp kutuları  
14 Kent mobilyaları: su öğeleri, ağaç altı ızgaraları ve koruyucuları  
15 Kent mobilyalarında sürdürülebilirlik kavramı  

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu -
Diğer Kaynaklar Krauel, J. 2010. Urban Furniture Selection, Links Interntional.

Krauel, J. 2007. New urban elements, Links International.

Main, B., Hannah, G. G. 2009. Site furnishings: A Complete Guide to the Planning, Selection and Use of Landscape Furniture and Amenities, John Wiley and Sons, Inc.

Gili, G. 1992. Elements and total concept of urban street furniture design, Tokyo: Graphic sha Publishing Co. Ltd.

McLeod, V. 2008. Detail in Contemporary Landscape Architecture,  Laurence King Publishers.

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Dokümanlar -
Ödevler -
Sınavlar -

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 %60
Kısa Sınav - -
Proje  - -
Seminer ve Sunum 1 %40
Ödev - -
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   %60
Yıl içinin Başarıya Oranı   %40
Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Kentsel Tasarım, Peyzaj Mimarlığı ve Planlama alanlarının temel konuları hakkında yeterli altyapıya sahip olması.          X  
2 Sürdürülebilirlik ilkelerini esas alan, doğayı tahrip etmeden, doğa ile uyumlu çevreler oluşturabilme konuları hakkında yeterli altyapıya sahip olması.        X    
3 Kentsel tasarımın sosyal ve fiziksel boyutu ve herkes için tasarım gibi evrensel öneme sahip konular hakkında bilgi sahibi olması.          X  
4 Ulusal/Uluslararası çevre politikaları ve mevzuatı gibi yasal ve yönetsel konularda bilgi sahibi olması             
5 Peyzaj envanter ve analizi, peyzajın doğal ve fonksiyonel yönleri, farklı ölçek ve içeriklerdeki alan kullanım tipleri ve işlevlerine yönelik bilginin kazandırılması.             
6 Kentsel tasarım donatı elemanları, yapım metotları ve teknolojileri, konstrüksiyon, maliyet analizi, belgelerin ve teknik şartnamelerin yazılması konuları hakkında yeterli altyapıya sahip olması.          X  
7 Kentsel Tasarım, Peyzaj Tasarımı ve Planlama alanlarının tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olması.             
8 Tahrip edilmiş çevreyi onarma, doğa koşullarını tanıma, yeni oluşturulacak mekânlarda doğa koşullarını koruyabilme ve yaratabilme becerisi.             
9 Alanında problem süreçlerini analiz edebilme ve uygun çözümler bulabilmek için modern tasarım yöntemlerini uygulayabilme becerisi.          X  
10 Bilgi teknolojileri ve bilgisayar destekli çizim, sunum, mühendislik ve planlama programlarını kullanabilme; alanı ile ilgili güncel uygulamalar için gerekli teknikleri ya da araçları bulabilme ve kullanabilme becerisi.             
11 Bilgiye erişebilmek için kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarından yararlanabilme becerisi.             
12 Hayat boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilinci, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.             
13 Bireysel olarak ya da çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi ve sorumluluk alma özgüveni.             
14 Alanı ile ilgili çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olma ve çağın sorunları hakkında bilgi sahip olma.        X    
15 İnsan haklarına ve bu temelde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı göstererek, adalet bilinciyle karar verme ve hareket etme.             
16 Mesleki alan ve uygulamada etik ve sorumluluk bilinci.            

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik Sayısı Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dâhildir: 15 x toplam ders saati) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav - - -
Proje - - -
Seminer ve Sunum 1 8 8
Ödev - - -
Final 1 16 16
Toplam İş Yükü     121
Toplam İş Yükü / 25     4,84
Dersin AKTS Kredisi     5
Hiçbiri