Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) kavramı ile ilgili genel bilgiler, çevre koruma aracı olarak önemi, tarihsel gelişimi, ÇED çalışmasının aşamaları, yöntemleri, ÇED Yönetmeliği, diğer ülkelerdeki uygulamalar, Türkiye’den örnekler.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) kavramı ile ilgili temel bilgileri açıklar. |
|
1,2,3 |
A,C |
2) Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) Yönetmeliği’ni açıklar. |
|
1,2,3 |
A,C |
3) Çevresel Etki değerlendirmesi (ÇED) çalışmalarında görev alır. |
|
1,2,3 |
A,C |
4) Türkiye’deki Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) çalışmalarını tartışır. |
|
1,2,3,5,6 |
A,C |
5) Çevresel Etki değerlendirmesi (ÇED) çalışmalarına farklı yaklaşımları karşılaştırır. |
|
1,2,3,5 |
A,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Çevresel Etki Değerlendirmesine Giriş |
Çevresel Etki Değerlendirmesi |
2 |
Çevresel Etki Değerlendirmesi Kavramı |
Çevresel Etki Değerlendirmesi |
3 |
Çevresel Etki Değerlendirmesi çalışmalarının tarihsel gelişimi |
Çevresel Etki Değerlendirmesi |
4 |
türkiye’deki gelişimi, Çevresel Etki Değerlendirmesi yönetmeliği |
Çevresel Etki Değerlendirmesi |
5 |
Çevresel Etki Değerlendirmesi yönetmeliği’nin içeriği ve çed prosedürü |
Çevresel Etki Değerlendirmesi |
6 |
diğer ülkelerdeki Çevresel Etki Değerlendirmesi uygulamaları |
Çevresel Etki Değerlendirmesi |
7 |
Çevresel Etki Değerlendirmesi çalışmalarının aşamaları |
Çevresel Etki Değerlendirmesi |
8 |
ara sınav |
|
9 |
Çevresel Etki Değerlendirmesi yöntemleri |
Çevresel Etki Değerlendirmesi |
10 |
Çevresel Etki Değerlendirmesi yöntemlerinin değerlendirilmesi |
Çevresel Etki Değerlendirmesi |
11 |
Çevresel Etki Değerlendirmesinin kullanım alanları ve türkiye’deki uygulamaların bir değerlendirmesi |
Çevresel Etki Değerlendirmesi |
12 |
ÖRNEK Çevresel Etki Değerlendirmesi çalışmaları |
Çevresel Etki Değerlendirmesi |
13 |
ÖRNEK Çevresel Etki Değerlendirmesi çalışmalarıNIN TARTIŞILMASI |
Çevresel Etki Değerlendirmesi |
14 |
ÖRNEK Çevresel Etki Değerlendirmesi çalışmalarıNIN TARTIŞILMASI. |
Çevresel Etki Değerlendirmesi |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Notu |
Karakaş, Pınar (1998) Çevresel Etki Değerlendirmesi Çalışmaları ve Karayollarının Çevresel Etkilerinin Peyzaj Mimarlığı Açısından İzmir-Urla-Çeşme Otoyolu Örneği Üzerinde İrdelenmesi |
Diğer Kaynaklar |
Jackson, Andrew R. W. & Jackson, Julie M. (2000) Environmental Science : the natural environment and human impact Uslu, Orhan (1993) Çevresel Etki Değerlendirmesi Yücel, Muzaffer (1996) Çevresel Etki Değerlendirmesi |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği |
Ödevler |
Örnek ÇED Çalışmalarının İncelenmesi |
Sınavlar |
Yazılı |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SIRA |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
1 |
50 |
Ödev |
1 |
50 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
50 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
50 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||
1 |
Kentsel Tasarım, Peyzaj Mimarlığı ve Planlama alanlarının temel konuları hakkında yeterli altyapıya sahip olması. |
|
|
|
|
X |
|
2 |
Sürdürülebilirlik ilkelerini esas alan, doğayı tahrip etmeden, doğa ile uyumlu çevreler oluşturabilme konuları hakkında yeterli altyapıya sahip olması. |
|
|
|
X |
|
|
3 |
Kentsel tasarımın sosyal ve fiziksel boyutu ve herkes için tasarım gibi evrensel öneme sahip konular hakkında bilgi sahibi olması. |
|
|
|
|
|
|
4 |
Ulusal/Uluslararası çevre politikaları ve mevzuatı gibi yasal ve yönetsel konularda bilgi sahibi olması |
|
|
|
|
X |
|
5 |
Peyzaj envanter ve analizi, peyzajın doğal ve fonksiyonel yönleri, farklı ölçek ve içeriklerdeki alan kullanım tipleri ve işlevlerine yönelik bilginin kazandırılması. |
|
|
|
|
|
|
6 |
Kentsel tasarım donatı elemanları, yapım metotları ve teknolojileri, konstrüksiyon, maliyet analizi, belgelerin ve teknik şartnamelerin yazılması konuları hakkında yeterli altyapıya sahip olması. |
|
|
|
|
|
|
7 |
Kentsel Tasarım, Peyzaj Tasarımı ve Planlama alanlarının tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olması. |
|
|
|
|
|
|
8 |
Tahrip edilmiş çevreyi onarma, doğa koşullarını tanıma, yeni oluşturulacak mekânlarda doğa koşullarını koruyabilme ve yaratabilme becerisi. |
|
|
|
X |
|
|
9 |
Alanında problem süreçlerini analiz edebilme ve uygun çözümler bulabilmek için modern tasarım yöntemlerini uygulayabilme becerisi. |
|
|
X |
|
|
|
10 |
Bilgi teknolojileri ve bilgisayar destekli çizim, sunum, mühendislik ve planlama programlarını kullanabilme; alanı ile ilgili güncel uygulamalar için gerekli teknikleri ya da araçları bulabilme ve kullanabilme becerisi. |
|
|
|
X |
|
|
11 |
Bilgiye erişebilmek için kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarından yararlanabilme becerisi. |
|
|
|
X |
|
|
12 |
Hayat boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilinci, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
|
|
X |
|
|
13 |
Bireysel olarak ya da çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi ve sorumluluk alma özgüveni. |
|
|
|
X |
|
|
14 |
Alanı ile ilgili çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olma ve çağın sorunları hakkında bilgi sahip olma. |
|
|
|
|
X |
|
15 |
İnsan haklarına ve bu temelde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı göstererek, adalet bilinciyle karar verme ve hareket etme. |
|
|
|
|
X |
|
16 |
Mesleki alan ve uygulamada etik ve sorumluluk bilinci. |
|
|
|
|
X |
|
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) |
16 |
2 |
32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
1 |
16 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ödev |
1 |
16 |
16 |
Final |
1 |
10 |
10 |
Toplam İş Yükü |
|
|
76 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
3.04 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
3 |