TEZLİ YÜKSEK LİSANS DERS İÇERİKLERİ

 

  • LAUD 501 Urban Design Studio/Workshop (Kentsel Tasarım Stüdyosu/Atölyesi)   (2+2+0) 3, (AKTS: 10)

Proje dersi kapsamında öğrenciler şekilde kent ve metropoliten alan ölçeğinden başlayıp, mahalle ve sokak ölçeğine kadar uzanan bir çerçevede, verilen çalışma konusuna uygun bir kentsel tasarım projesi üzerine çalışarak, problemi çözmeye çalışacaklardır.

  • Research Methodology and Ethics (Araştırma Metodolojisi ve Etik) (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Öğrenciler okulumuzda verilmekte olan araştırma yöntemleri ile ilgili ders havuzundan aşağıdaki derslerden birini seçmek suretiyle dersi alabilirler.

  • LAUD 590 Research Seminar (Araştırma Semineri) (Kredisiz) (AKTS: 2)

Öğrencilerin tez çalışmasına hazırlık aşamasında seçecekleri konu üzerinde yapacakları araştırma semineridir.

  • LAUD 600 Masters Thesis (Master Tezi), (Kredisiz) (AKTS: 60)

Öğrencinin yüksek lisans tezini yürüttüğü çalışmadır.

  • LAUD 502 Evolution of Public Open Spaces (Kamusal Açık Alanların Evrimi) (3+0+0) 3, (AKTS: 10

Bu ders kapsamında kentlerdeki en önemli mekânsal bileşenlerden biri olan kamusal açık alanların (kent meydanları, sokaklar, parklar, ticaret meydanları vb) tarihsel süreçteki yer seçimi, fiziksel formu, sosyal, ekonomik ve politik işlevleri anlatılacaktır. Bu bağlamda, Antik Çağlardan günümüze değin kamusal alanlar fiziksel, sosyal ve ekonomik parametreler ışığında incelenecektir. Mekânın oluşumu, yarı özel / yarı kamusal / kamusal mekân ayrımları, meydan-sokak ilişkisi ve oranları, ölçü, oran, işlev konuları ile kentsel kimlik ve kent mekânı ilişkisi, kentsel mekan ve yaşam kalitesi konuları ile yayalaştırma ve kent meydanlarının yeniden canlandırılması konuları ele alınacaktır.

  • LAUD 503 City, Identity and Space from Modernism to Postmodernism (Modernizmden Postmodernizme Kent, Kimlik ve Mekân City) (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Dersin kapsamında ilk olarak modernizm olgusunun temelleri, ortaya çıkardığı kimlik ve mekân oluşumları ve modernizmin kentine yöneltilen eleştiriler tartışılacaktır. Bunu takiben ortaya çıkan postmodern bakış açısına ait kültür, kimlik ve kentsel mekân pratikleri incelenerek postmodern kentin analizi ve eleştirisi yapılacaktır. Bu bağlamda küreselleşme olgusu ve küresel kentlerin genel özelliklerine değinilecek ve 1980 sonrası İstanbul kentinin dünya kentleri sıralamasındaki yeri incelenecektir.

  • LAUD 504 Globalisation and Renegeneration of City Centres (Küreselleşme ve Kent Merkezlerinin Dönüşümü) (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Bu ders 1970 sonrası dönemde yaşanan sanayisizleşme ve ekonomik yeniden yapılanmanın kentlerde ve özellikle de merkez alanlarda yarattığı etkileri incelemeyi hedeflemektedir. Neoliberal ekonomi ve buna bağlı olarak değişen yeni kentsel politikalar, kent mekânını yeniden tanımlarken, kentlerin merkez alanlarında kullanıcıları ve işlevleri yeniden tanımlanmaktadır. Bu süreçte ortaya çıkan emlak, kültür, turizm, konut ve ofis ve tasarım- eksenli yeniden canlandırma ve kentsel rönesans söylemlerinin incelenmesinin ardından bu projelerin çevresel ve sosyal sürdürülebilirlik, yerel halk katılımı, yoksulluk ve sosyal içerilme ve kent hakkı gibi kavramlar çerçevesinde analiz edilmesi hedeflenmektedir.

  • LAUD 505 Sustainable Urban Open Spaces (Sürdürülebilir Kentsel Açık Alanlar)  (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Bu derste, sürdürülebilir kentsel tasarım ile sürdürülebilir kentler ve sürdürülebilir kentsel yaşam oluşturma hedefini gerçekleştirmeye yönelik kavram ve uygulamaların irdelenmesi amaçlanmaktadır. Ders kapsamında; sürdürülebilirlik kavramı, tarihi ve gelişimi, sürdürülebilir tasarım ve planlama ilke ve yöntemleri, yeşil yapı materyalleri ve uygulamaları, sürdürülebilir kentsel tasarım ilkeleri, sürdürülebilir kentler ve son yıllarda dünyadaki gelişmeler incelenecektir.

  • LAUD 506 Urban Open Space Quality (Kentsel Açık Alan Kalitesi) (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Bu derste, kalitesi yüksek kentsel açık alanlara erişimin; yaşam kalitesi, sağlık, kullanıcı memnuniyeti ve sosyal bağların iyileştirilmesi, dolayısıyla sürdürülebilirlik üzerindeki etkisine dikkat çekilmesi amaçlanmaktadır. Ders kapsamında, kentsel açık alanların fiziksel ve mekânsal yapısına ait kalite özelliklerine yönelik kriterlerin bu alanların kullanımına etkisi irdelenerek örnekler üzerinde tartışılacaktır.

  • LAUD 507 Design with Nature (Doğa ile Tasarım) (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Bu derste, doğal bir sistem olarak doğanın tüm bileşenleri ile birlikte ele alınarak tasarımla ortak paydalarının irdelenmesi ve “Doğa ile Tasarımın” mesleki uygulamalarda kullanılmasının sürdürülebilirlik açısından öneminin ortaya konulması amaçlanmaktadır. Ders kapsamında; Doğanın bir sistem olarak tüm bileşenleri; Doğal sistemlerin işleyişi ve ekosistem anlayışı; Doğa ile Tasarım temel kavram, yaklaşım ve araçların ele alınılması; Doğal unsurların (arazi yapısı, bitkisel materyal, su vs.) tasarımda kullanılması; Ekolojik Tasarım Yaklaşımı incelenecektir.

  • LAUD 508 Ecological Sustainability and Restoration (Ekolojik Sürdürülebilirlik ve Restorasyon) (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Dersin amacı ekoloji ve çevre-doğa koruma konularına yönelik yenilikçi yaklaşımlar ve sorunlu alanlarının ıslahı, onarımı ve yeniden değerlendirilmesine yönelik temel ilke ve teknikler hakkında bilgi vermektir. Dersin kapsamında kent ekolojisi, ekosistem servisleri, çevre sorunları, sorunlu alanlar ve sürdürülebilirlik,  yasal çerçeve, , terkedilmiş endüstri alanları, maden ve taş ocakları, katı atık alanları, orman alanları, kumul alanlar, sulak alanlar ve restorasyon ekolojisi gibi güncel örneklerin irdelenmesi ve  yenilikçi yaklaşımlar yer almaktadır.

  • LAUD 509 Cultural Landscape and Conservation Approaches (Kültürel Peyzajlar ve Koruma Yaklaşımları) (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Dersin amacı kültürel peyzajların tanımlama, değerlendirilme ve koruma yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmaktır. Ders kapsamında kültürel peyzaj kavramı, kültürel peyzaj sınıflandırmaları ve değerlendirme metotları, peyzaj koruma kuramı ve teknikleri ve koruma politikaları, tarihi ve kültürel peyzajların araştırma ve iyileştirme ilkeleri, tarihi ve kültürel çevrenin korunmasında ulusal ve uluslararası kuruluşlar ve etkinlikler, koruma planları, peyzaj planlaması ve turizm ilişkisi, kültürel peyzajın korunmasında katılım konuları örneklerle incelenerek açıklanır.

  • LAUD 510 Recreation Areas Planning (Rekreasyon Alanları Planlaması) (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Rekreasyon gereksinmesinin günümüz insanı açısından taşıdığı büyük önem doğrultusunda kentsel rekreasyon alanlarının planlanmasına yönelik kuramsal bilgilerin ülkemiz ve gelişmiş ülkelerdeki örnekler bağlamında verilmesi amaçlanmıştır. Rekreasyonun tanımı, kapsamı ve etkileyen etmenler, rekreasyon planlamasına yönelik genel kavramların ve açık hava rekreasyon tiplerinin tanıtılması, rekreasyon planlamasına yönelik güncel yaklaşımlarının tanıtılması, rekreasyon planlama sürecinin tanımlanması planlama yöntemleri ve rekreasyon aktivitelerinin etkileri, rekreasyon alanlarının (kamping, piknik alanları, tatil köyleri, golf alanları, yat limanları, karayolları vb.) planlama-tasarım ilkeleri ve uygulamaları ve standartların tanıtılması amaçlanmıştır.

  • LAUD 511 Urban Furniture in Spatial Design (Mekân Tasarımında Kent Mobilyaları)  (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Bu dersin amacı kent mobilyası kavramı ve kentsel mekânla ilişkilerine yönelik bilgi birikiminin sağlanması, kent mobilyalarına yönelik tasarım ölçütlerinin kavranması ve mekâna en uygun kent mobilyasının seçimine yönelik kararların geliştirilmesidir. Bu çerçevede kent mobilyaları kavramı ve tarihsel süreç içerisinde değişimi, kent mobilyaları ve insan ilişkileri; iklim, çevre, sosyal, kültürel ve tarihi özellikler kapsamında kent mobilyaları; kent mobilyaları ve kimlik; kent mobilyaları çeşitleri ve sınıflandırılması; kent mobilyalarında tasarım standartları; kent mobilyalarında malzeme seçimi; kent mobilyalarında sürdürülebilirlik kavramı, bakım ve işletme konuları işlenecektir

  • LAUD 512 Inclusive Urban Design (Herkes İçin Kentsel Tasarım)  (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Bu dersin amacı engelsiz tasarımın önemini anlamak, engelsiz tasarım konusundaki mevzuatı öğrenmek ve her projede engelsiz tasarım prensiplerini kullanma konusunda alışkanlık kazanmaktır. Bu ders kapsamında işlenecek olan konular şöyledir. Herkes için tasarım kavramına giriş; evrensel tasarım; engelsiz tasarım kavramları; evrensel tasarım ve kentsel tasarım ile ilişkilendirilmesi; kullanıcıların farklılıkları; engel çeşitleri; tasarım için sınırlamalar ve tasarımcıdan beklentiler; sorunların nedenleri, analizi ve çözüm önerileri; kamusal mekânlarda engelsiz tasarım standartları; mevzuata yönelik prensipler ve yasalar konularını kapsamaktadır. 

  • LAUD 513 Contemporary Approaches to Landscape Architecture (Peyzaj Mimarlığında Çağdaş Yaklaşımlar) (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Bu dersin amacı peyzaj mimarlığı konusunda geliştirilen kuram ve uygulamaların değerlendirilmesi, peyzaj mimarlığında çağdaş yaklaşımların irdelenmesidir. Ders kapsamında modernizm ve peyzaj mimarlığı; çağdaş peyzaj mimarları ve teorileri; 21.yy’da peyzaj mimarlığı; peyzajın tasarım dünyasındaki yeni konumu ve içerikleri; kent ve peyzajın yeni ilişki sistemleri; sürdürülebilir peyzaj planlaması ve tasarımı; önemli peyzaj mimarlığı proje ve uygulamaları; yeni tasarım anlayışları ve geleceğe yönelik öneriler konuları işlenecektir.

  • LAUD 514 Climate-Sensitive Urban Design Approaches (İklime Duyarlı Kentsel Tasarım Yaklaşımları) (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Kentsel tasarımın iklim ve enerji verimli tasarlanmasında rol oynayan tasarım faktörlerini tanıtmak, iklim konforunun ve enerji verimliliğinin artırılması ile ilgili tasarım bileşenlerini ve inovasyonları tanıtmak, farklı iklim bölgelerinde iklimle dengeli ve sürdürülebilir mekânlar tasarlayabilmek için izlenmesi gereken yöntemleri öğretmek, küresel ısınmanın yaşam alanlarına etkisi konusunda bilinç oluşturmaktır.

  • LAUD 515 Geographic Information Systems (Coğrafi Bilgi Sistemleri) (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Bu dersin amacı coğrafi bilgi sistemlerinin (CBS) tanımı ve bileşenleri itibariyle temel prensiplerin öğrenilmesi, kentsel ve kırsal planlama ilgili farklı coğrafi bilgi sistemleri uygulamaları hakkında bilgi ve pratik uygulama becerilerinin kazandırılmasıdır. Ders coğrafi bilgi sistemlerini ilk defa kullanacak olan öğrencilere yöneliktir. Dersin kapsamında CBS'e giriş; grafik ve grafik olmayan data; CBS'in tanımı ve gelişimi;  CBS uygulamaları ve ilgili teknoloji; coğrafik veri tabanı; veri analizi, veri girişi ve proje tasarımı; CBS veri çıktıları; CAD ve CBS; CBS ve kentsel peyzaj uygulamaları; CBS ve kırsal peyzaj uygulamaları konuları hakkında bilgiler verilecektir.

  • LAUD 516 Landscape Engineering Details (Peyzaj Uygulamalarında Mühendislik Detayları) (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Peyzaj Mimarlığı Lisans eğitimi sürecinde “Peyzaj Mühendisliği” dersi Lisans öğrencilerine anlatılmaktadır. Lisans döneminde verilen temel mühendislik bilgilerine ek olarak; arazi kotlama detayları, yol inşaatı, istinat duvarları, kent içinde ve kampüslerde yol şebekeleri, kent boyutunda aydınlatma detayları, yağmur sularının ve sel olayının kente zarar verilmeden uzaklaştırılması, sel derelerinin ıslahı, atık suların uzaklaştırılması, arıtma tesisleri, peyzaj uygulamamalarındaki yeşil alanlarda sulama devamlılığı ve bakımı, toprak kayması-heyelan ve erozyon çalışmaları detaya inerek bu derste verilecektir.

  • LAUD 517 Planting Critics in Landscape Practice (Peyzaj Uygulamalarında Bitkisel Değerlendirme) (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Lisans döneminde öğrencilere verilen Bitki Materyali ve Bitkisel Tasarım derslerine ek olarak iklim, toprak, ekoloji, iklim bölgeleri değerlendirmesi yapıp, sürdürülebilir yeşil alanlar yaratmanın koşulları anlatılacaktır. Özel Peyzaj Bakım Teknikleri hangi tür bitkilerde hangi koşullarda uygulanabilir detayları verilecektir. Egzotik bitki türlerinin peyzaj uygulamalarındaki değerlendirilmesi, iklime intibak, bitki sağlığı (mantar, böcek ve virüs hastalıkları), bitki gelişmesi detayları ve bakım teknikleri anlatılacaktır.

  • LAUD 518  Arboretum and Botanical Gardens (Arboretumlar ve Botanik Bahçeleri) (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Dünyada Arboretumlar ve Botanik Bahçelerinin tarihi gelişimleri, Kent Belediyelerinin, Üniversitelerinin, Resmi ve Özel Kuruluşların Arboretum ve Botanik Bahçeleri, Arboretum ve Botanik Bahçelerinin kurulma-tesis esasları ve teknikleri, Korular da dâhil olmak üzere Arboretum ve Botanik Bahçelerinde devamlılık, koruma ve bakım teknikleri anlatılacaktır.

  • LAUD 519 Urban Design Guides (Kentsel Tasarım Rehberleri) (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Ders kapsamında öğrencilerin kentsel tasarım rehberi hazırlarken dikkat edecekleri konulara değinilecektir. Bu bağlamda değişik konum ve ölçeklerdeki kentsel tasarım rehberlerinin hazırlanması esnasında dikkat edilmesi gereken ilkeler tartışılacak ve yurtdışından kentsel tasarım rehberi örnekleri üzerinde incelemeler yapılacaktır. 

  • LAUD 520 Environmental Psychology (Çevre Psikolojisi) (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Bu ders, çevresel psikoloji alanındaki gelişmelere genel bir bakış ile başlar. İnsan-çevre etkileşiminin farklı modellerini tanıtır. Dönemin ilk yarısında, alanın sosyal kullanımı, mekân (place) teorileri, mimarlar ve bu meslekten olamayanların tasarım anlayışlarındaki farkı, farklı kültürlerde doğa ile ilgili tutumlar gibi konulara odaklanır. İkinci yarısında uygulamaya yönelik olarak, ev, ofis, okul, hastane ve bahçe gibi belirli türdeki mekânlar incelenir. Son olarak, kullanıcının ihtiyaçlarına ve isteklerine daha uygun ortamlar yaratmayı hedefleyen “Sosyal Tasarım” fikri tartışılır. Bu ders döneminin sonunda başarılı olan öğrenciler, çevresel psikoloji araştırmaları ve uygulamalarının daha hümanistik çevreler oluşturmak için ve doğa ile ilişkilerimizi geliştirmek için kullanabileceklerini anlayacaktır.

  • LAUD 521 City Master Plan Concepts and Applications (İmar Planı Kavramları ve Uygulama Örnekleri) (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Dersin amacı, öğrencinin, kentsel çevre tasarımı uygulamalarında karşılaşılan planlama ile ilgili kavramları, uygulamadaki örnekler yoluyla doğru yorumlaması ve değerlendirmesi amaçlanmaktadır. Ders kapsamında kentsel çevre tasarımında karşılaşılan önemli terim ve kavramların tanımlanması, planlamadaki plan tipleri ve onama sürecinin açıklanması, uygulamadan verilen örneklerin; plan tiplerine, kavramlara ve onama sürecine dayalı olarak planlama ve imar mevzuatına göre değerlendirilmesi ve tartışılmasına yer verilecektir.

  • LAUD 522 ‘Right to the City’ from a Social/Sociological Perspective (Sosyal/Sosyolojik Bir Çerçeveden ‘Kent Hakkı’)  (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Bu dersin amacı Henri Lefebvre’ın “kent hakkı” kavramı ışığında öğrencilerin sosyal bilimlerdeki tartışmaları takip etmelerini sağlamaktır. Lefebvre’dan başlayarak, Purcell, Mayer ve Harvey gibi araştırmacıların izinde ders, kentte yaşanan sosyal ayrımcılık konusuna çocuklar, gençler, kent yoksulları gibi dezavantajlı grupların deneyimleri üzerinden eğilerek kentin bu gruplar açısından da nasıl daha dost ve kapsayıcı kentler olabileceğini tartışmayı hedefler.

  • LAUD 523 Urban Regeneration (Sürdürülebilir Kentsel Dönüşüm) (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Bu dersin amacı sanayisizleşme sonrası kentlerde ve kent merkezlerinde uygulanan kentsel dönüşüm projelerinin incelenmesinin ardından, sadece fiziksel ve ekonomik odaklı olarak uygulanan bu yaklaşımlara bir tepki olarak gelişen ve günümüzde Avrupa Birliğinin çeşitli politikaları ve bölgesel fonları içinde da önemli bir yer tutan ‘sosyal sürdürülebilirlik, erişilebilir konut politikaları, ‘sürdürülebilir kentsel dönüşüm’  konularını tartışmaktır.

  • LAUD 524 Urban Image and Placemaking (Kent İmgesi ve Yer Kurma)  (3+0+0) 3, (AKTS: 10)  

Bu dersin amacı kentsel ortak hafızanın temel bir öğesi olan kent imgesinin bileşenlerini analiz ederek güçlü bir çevre imgesine sahip olmanın önemini tartışmaktır. Yere bağlanma ve aidiyet duygusu ancak iyi tasarlanmış bir kent imgesinin var olduğu durumlarda hayata geçmektedir.  Bu bağlamda çevre imgesi olgusu çeşitli kuramcıların teorileri bağlamında incelenerek, yer kurma (placemaking) pratikleri, kültürel mirasın aidiyet oluşumundaki rolü, sürdürülebilir turizm için tasarım ilkeleri, kentsel/çevresel imgeyi yaratacak/koruyacak tasarım yöntemleri konuları tartışılacaktır.

  • LAUD 525 Sustainability and Urban Resilience (Sürdürülebilirlik ve Kentsel Dayanıklılık) (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Bu ders çerçevesinde 20.yüzyıldan günümüze kadar gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerdeki kentleşme biçimleri ve bunların yarattığı, sosyal, fiziksel/mekânsal sorunlar incelenerek, iklim değişikliklerine duyarlı planlama, sosyal dayanıklılık gibi başlıklar yer almaktadır.  Bu çerçevede başta Birleşmiş Milletler ve Avrupa Birliği olmak üzere önemli uluslararası kurum ve kuruluşların sürdürülebilir kentsel planlama ve kentsel dayanıklılık üzerine oluşturdukları stratejiler ve bu konudaki yeni eğilimler incelenecektir.

  • LAUD 526 Real Estate Appraisal (Gayrimenkul Değerleme) (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Küreselleşen dünyada, planlı kentleşmeye duyulan ihtiyaç kaçınılmazdır. Buna paralel olarak, yerleşim bölgelerinin etkin bir şekilde belirlenmesi ile birlikte gayrimenkul piyasasının önemi gittikçe artmaktadır. Özellikle gayrimenkul ile ilgili pazarlama, yatırım, finansman ve yönetim konularında objektif kararlar alabilme konusunda, değerlemenin önemi  yadsınamaz. Bu derste gayrimenkul değerleme kavramı, ilke ve standartların yanı sıra teknikler anlatılacaktır. Ayrıca konut ve ticari gayrimenkul değerleme ile ilgili  uygulamalar incelenecektir.

  • PA 509 Environmental Policies and Local Governments (Çevre Politikaları ve Yerel Yönetimler) (3+0+0) 3, (AKTS: 6)

Bu ders öğrencilerin yerel seviyede çevre problemlerinin karmaşık yapısını tanımlama, analiz etme ve anlama kapasitelerini geliştirecektir. Öğrenciler çevre sorunlarının çözümleri için politika araçlarını tanımlayacak, geliştirecek ve duruma adapte edebilecekler ve en uygun senaryonun uygulanmasını teşhis edeceklerdir. Öğrenciler toplumsal odakları stratejik hedefler belirleyerek toplumsal fayda doğrultusunda nitelikli bir çevre anlayışını belirleyebilecek kapasiteye sahip olacaklardır. Öğrenciler pozitif bir toplumsal dönüşümü gerçekleştirmek için gerekli olan yaşam biçimlerini, davranışlarını ve değerlerini öğreneceklerdir. Ayrıca öğrenciler toplumsal bir eylem için gerekli becerileri ve bunları eleştirel olarak yansıtma yeteneklerini disiplinler arası bir içerikle değerlendirebileceklerdir. Ders kapsamında, çevre sorunlarının nedenleri ve önleme politikaları, ulusal ve uluslararası çevre koruma politikaları, sürdürülebilir kalkınma ve çevre konuları incelenirken, Türkiye’de çevre politikalarının gelişiminde yerel yönetimlerin rolü ve etkisi analiz edilecektir.

 

TEZSİZ YÜKSEK LİSANS DERS İÇERİKLERİ

 

  • KENT 501 Kentsel Tasarım Stüdyosu/Atölyesi   (2+2+0) 3, (AKTS: 10)

Proje dersi kapsamında öğrenciler şekilde kent ve metropoliten alan ölçeğinden başlayıp, mahalle ve sokak ölçeğine kadar uzanan bir çerçevede, verilen çalışma konusuna uygun bir kentsel tasarım projesi üzerine çalışarak, problemi çözmeye çalışacaklardır.

  • KENT 599 Dönem Projesi  (0+0+0)(0, Kredisiz),  (AKTS: 10)

Tezsiz yüksek lisan yapan öğrencilerin alması zorunlu olan bu ders kapsamında seçilen bir konu üzerinde öğrenciler seçtikleri konu üzerinde araştırma yaparak proje hazırlayacaklardır.

  • KENT 502 Kamusal Açık Alanların Evrimi (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Bu ders kapsamında kentlerdeki en önemli mekânsal bileşenlerden biri olan kamusal açık alanların (kent meydanları, sokaklar, parklar, ticaret meydanları vb.) tarihsel süreçteki yer seçimi, fiziksel formu, sosyal, ekonomik ve politik işlevleri anlatılacaktır. Bu bağlamda, Antik Çağlardan günümüze değin kamusal alanlar fiziksel, sosyal ve ekonomik parametreler ışığında incelenecektir. Mekânın oluşumu, yarı özel / yarı kamusal / kamusal mekân ayrımları, meydan-sokak ilişkisi ve oranları, ölçü, oran, işlev konuları ile kentsel kimlik ve kent mekânı ilişkisi, kentsel mekân ve yaşam kalitesi konuları ile yayalaştırma ve kent meydanlarının yeniden canlandırılması konuları ele alınacaktır.

  • KENT 503 Modernizmden Postmodernizme Kent, Kimlik ve Mekân  (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Dersin kapsamında ilk olarak modernizm olgusunun temelleri, ortaya çıkardığı kimlik ve mekân oluşumları ve modernizmin kentine yöneltilen eleştiriler tartışılacaktır. Bunu takiben ortaya çıkan postmodern bakış açısına ait kültür, kimlik ve kentsel mekân pratikleri incelenerek postmodern kentin analizi ve eleştirisi yapılacaktır. Bu bağlamda küreselleşme olgusu ve küresel kentlerin genel özelliklerine değinilecek ve 1980 sonrası İstanbul kentinin dünya kentleri sıralamasındaki yeri incelenecektir.

  • KENT 504 Küreselleşme ve Kent Merkezlerinin Dönüşümü (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Bu ders 1970 sonrası dönemde yaşanan sanayisizleşme ve ekonomik yeniden yapılanmanın kentlerde ve özellikle de merkez alanlarda yarattığı etkileri incelemeyi hedeflemektedir. Neoliberal ekonomi ve buna bağlı olarak değişen yeni kentsel politikalar, kent mekânını yeniden tanımlarken, kentlerin merkez alanlarında kullanıcıları ve işlevleri yeniden tanımlanmaktadır. Bu süreçte ortaya çıkan emlak, kültür, turizm, konut ve ofis ve tasarım- eksenli yeniden canlandırma ve kentsel rönesans söylemlerinin incelenmesinin ardından bu projelerin çevresel ve sosyal sürdürülebilirlik, yerel halk katılımı, yoksulluk ve sosyal içerilme ve kent hakkı gibi kavramlar çerçevesinde analiz edilmesi hedeflenmektedir.

  • KENT 505 Sürdürülebilir Kentsel Açık Alanlar (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Bu derste, sürdürülebilir kentsel tasarım ile sürdürülebilir kentler ve sürdürülebilir kentsel yaşam oluşturma hedefini gerçekleştirmeye yönelik kavram ve uygulamaların irdelenmesi amaçlanmaktadır. Ders kapsamında; sürdürülebilirlik kavramı, tarihi ve gelişimi, sürdürülebilir tasarım ve planlama ilke ve yöntemleri, yeşil yapı materyalleri ve uygulamaları, sürdürülebilir kentsel tasarım ilkeleri, sürdürülebilir kentler ve son yıllarda dünyadaki gelişmeler incelenecektir.

  • KENT 506 Kentsel Açık Alan Kalitesi (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Bu derste, kalitesi yüksek kentsel açık alanlara erişimin; yaşam kalitesi, sağlık, kullanıcı memnuniyeti ve sosyal bağların iyileştirilmesi, dolayısıyla sürdürülebilirlik üzerindeki etkisine dikkat çekilmesi amaçlanmaktadır. Ders kapsamında, kentsel açık alanların fiziksel ve mekânsal yapısına ait kalite özelliklerine yönelik kriterlerin bu alanların kullanımına etkisi irdelenerek örnekler üzerinde tartışılacaktır.

  • KENT 507 Doğa ile Tasarım (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Bu derste, doğal bir sistem olarak doğanın tüm bileşenleri ile birlikte ele alınarak tasarımla ortak paydalarının irdelenmesi ve “Doğa ile Tasarımın” mesleki uygulamalarda kullanılmasının sürdürülebilirlik açısından öneminin ortaya konulması amaçlanmaktadır. Ders kapsamında; Doğanın bir sistem olarak tüm bileşenleri; Doğal sistemlerin işleyişi ve ekosistem anlayışı; Doğa ile Tasarım temel kavram, yaklaşım ve araçların ele alınılması; Doğal unsurların (arazi yapısı, bitkisel materyal, su vs.) tasarımda kullanılması; Ekolojik Tasarım Yaklaşımı incelenecektir.

  • KENT 508 Ekolojik Sürdürülebilirlik ve Restorasyon (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Dersin amacı ekoloji ve çevre-doğa koruma konularına yönelik yenilikçi yaklaşımlar ve sorunlu alanlarının ıslahı, onarımı ve yeniden değerlendirilmesine yönelik temel ilke ve teknikler hakkında bilgi vermektir. Dersin kapsamında kent ekolojisi, ekosistem servisleri, çevre sorunları, sorunlu alanlar ve sürdürülebilirlik,  yasal çerçeve, , terkedilmiş endüstri alanları, maden ve taş ocakları, katı atık alanları, orman alanları, kumul alanlar, sulak alanlar ve restorasyon ekolojisi gibi güncel örneklerin irdelenmesi ve yenilikçi yaklaşımlar yer almaktadır.

  • KENT 509 Kültürel Peyzajlar ve Koruma Yaklaşımları (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Dersin amacı kültürel peyzajların tanımlama, değerlendirilme ve koruma yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmaktır. Ders kapsamında kültürel peyzaj kavramı, kültürel peyzaj sınıflandırmaları ve değerlendirme metotları, peyzaj koruma kuramı ve teknikleri ve koruma politikaları, tarihi ve kültürel peyzajların araştırma ve iyileştirme ilkeleri, tarihi ve kültürel çevrenin korunmasında ulusal ve uluslararası kuruluşlar ve etkinlikler, koruma planları, peyzaj planlaması ve turizm ilişkisi, kültürel peyzajın korunmasında katılım konuları örneklerle incelenerek açıklanır.

  • KENT 510 Rekreasyon Alanları Planlaması (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Rekreasyon gereksinmesinin günümüz insanı açısından taşıdığı büyük önem doğrultusunda kentsel rekreasyon alanlarının planlanmasına yönelik kuramsal bilgilerin ülkemiz ve gelişmiş ülkelerdeki örnekler bağlamında verilmesi amaçlanmıştır. Rekreasyonun tanımı, kapsamı ve etkileyen etmenler, rekreasyon planlamasına yönelik genel kavramların ve açık hava rekreasyon tiplerinin tanıtılması, rekreasyon planlamasına yönelik güncel yaklaşımlarının tanıtılması, rekreasyon planlama sürecinin tanımlanması planlama yöntemleri ve rekreasyon aktivitelerinin etkileri, rekreasyon alanlarının (kamping, piknik alanları, tatil köyleri, golf alanları, yat limanları, karayolları vb.) planlama-tasarım ilkeleri ve uygulamaları ve standartların tanımlanması.

  • KENT 511 Mekân Tasarımında Kent Mobilyaları  (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Bu dersin amacı kent mobilyası kavramı ve kentsel mekânla ilişkilerine yönelik bilgi birikiminin sağlanması, kent mobilyalarına yönelik tasarım ölçütlerinin kavranması ve mekâna en uygun kent mobilyasının seçimine yönelik kararların geliştirilmesidir. Bu çerçevede kent mobilyaları kavramı ve tarihsel süreç içerisinde değişimi, kent mobilyaları ve insan ilişkileri; iklim, çevre, sosyal, kültürel ve tarihi özellikler kapsamında kent mobilyaları; kent mobilyaları ve kimlik; kent mobilyaları çeşitleri ve sınıflandırılması; kent mobilyalarında tasarım standartları; kent mobilyalarında malzeme seçimi; kent mobilyalarında sürdürülebilirlik kavramı, bakım ve işletme konuları işlenecektir.

  • KENT 512 Herkes İçin Kentsel Tasarım (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Bu dersin amacı engelsiz tasarımın önemini anlamak, engelsiz tasarım konusundaki mevzuatı öğrenmek ve her projede engelsiz tasarım prensiplerini kullanma konusunda alışkanlık kazanmaktır. Bu ders kapsamında işlenecek olan konular şöyledir. Herkes için tasarım kavramına giriş; evrensel tasarım; engelsiz tasarım kavramları; evrensel tasarım ve kentsel tasarım ile ilişkilendirilmesi; kullanıcıların farklılıkları; engel çeşitleri; tasarım için sınırlamalar ve tasarımcıdan beklentiler; sorunların nedenleri, analizi ve çözüm önerileri; kamusal mekânlarda engelsiz tasarım standartları; mevzuata yönelik prensipler ve yasalar konularını kapsamaktadır. 

  • KENT 513 Peyzaj Mimarlığında Çağdaş Yaklaşımlar (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Bu dersin amacı peyzaj mimarlığı konusunda geliştirilen kuram ve uygulamaların değerlendirilmesi, peyzaj mimarlığında çağdaş yaklaşımların irdelenmesidir. Ders kapsamında modernizm ve peyzaj mimarlığı; çağdaş peyzaj mimarları ve teorileri; 21.yy’da peyzaj mimarlığı; peyzajın tasarım dünyasındaki yeni konumu ve içerikleri; kent ve peyzajın yeni ilişki sistemleri; sürdürülebilir peyzaj planlaması ve tasarımı; önemli peyzaj mimarlığı proje ve uygulamaları; yeni tasarım anlayışları ve geleceğe yönelik öneriler konuları işlenecektir.

  • KENT 514 İklime Duyarlı Kentsel Tasarım Yaklaşımları  (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Kentsel tasarımın iklim ve enerji verimli tasarlanmasında rol oynayan tasarım faktörlerini tanıtmak, iklim konforunun ve enerji verimliliğinin artırılması ile ilgili tasarım bileşenlerini ve inovasyonları tanıtmak, farklı iklim bölgelerinde iklimle dengeli ve sürdürülebilir mekânlar tasarlayabilmek için izlenmesi gereken yöntemleri öğretmek, küresel ısınmanın yaşam alanlarına etkisi konusunda bilinç oluşturmaktır.

  • KENT 515 Coğrafi Bilgi Sistemleri (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Bu dersin amacı coğrafi bilgi sistemlerinin (CBS) tanımı ve bileşenleri itibariyle temel prensiplerin öğrenilmesi, kentsel ve kırsal planlama ilgili farklı coğrafi bilgi sistemleri uygulamaları hakkında bilgi ve pratik uygulama becerilerinin kazandırılmasıdır. Ders coğrafi bilgi sistemlerini ilk defa kullanacak olan öğrencilere yöneliktir. Dersin kapsamında CBS'e giriş; grafik ve grafik olmayan data; CBS'in tanımı ve gelişimi;  CBS uygulamaları ve ilgili teknoloji; coğrafik veri tabanı; veri analizi, veri girişi ve proje tasarımı; CBS veri çıktıları; CAD ve CBS; CBS ve kentsel peyzaj uygulamaları; CBS ve kırsal peyzaj uygulamaları konuları hakkında bilgiler verilecektir.

  • KENT 516 Peyzaj Uygulamalarında Mühendislik Detayları (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Peyzaj Mimarlığı Lisans eğitimi sürecinde “Peyzaj Mühendisliği” dersi Lisans öğrencilerine anlatılmaktadır. Lisans döneminde verilen temel mühendislik bilgilerine ek olarak; arazi kotlama detayları, yol inşaatı, istinat duvarları, kent içinde ve kampüslerde yol şebekeleri, kent boyutunda aydınlatma detayları, yağmur sularının ve sel olayının kente zarar verilmeden uzaklaştırılması, sel derelerinin ıslahı, atık suların uzaklaştırılması, arıtma tesisleri, peyzaj uygulamamalarındaki yeşil alanlarda sulama devamlılığı ve bakımı, toprak kayması-heyelan ve erozyon çalışmaları detaya inerek bu derste verilecektir.

  • KENT 517 Peyzaj Uygulamalarında Bitkisel Değerlendirme (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Lisans döneminde öğrencilere verilen Bitki Materyali ve Bitkisel Tasarım derslerine ek olarak iklim, toprak, ekoloji, iklim bölgeleri değerlendirmesi yapıp, sürdürülebilir yeşil alanlar yaratmanın koşulları anlatılacaktır. Özel Peyzaj Bakım Teknikleri hangi tür bitkilerde hangi koşullarda uygulanabilir detayları verilecektir. Egzotik bitki türlerinin peyzaj uygulamalarındaki değerlendirilmesi, iklime intibak, bitki sağlığı (mantar, böcek ve virüs hastalıkları), bitki gelişmesi detayları ve bakım teknikleri anlatılacaktır.

  • KENT 518  Arboretumlar ve Botanik Bahçeleri (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Dünyada Arboretumlar ve Botanik Bahçelerinin tarihi gelişimleri, Kent Belediyelerinin, Üniversitelerinin, Resmi ve Özel Kuruluşların Arboretum ve Botanik Bahçeleri, Arboretum ve Botanik Bahçelerinin kurulma-tesis esasları ve teknikleri, Korular da dâhil olmak üzere Arboretum ve Botanik Bahçelerinde devamlılık, koruma ve bakım teknikleri anlatılacaktır.

  • KENT 519 Kentsel Tasarım Rehberleri  (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Ders kapsamında öğrencilerin kentsel tasarım rehberi hazırlarken dikkat edecekleri konulara değinilecektir. Bu bağlamda değişik konum ve ölçeklerdeki kentsel tasarım rehberlerinin hazırlanması esnasında dikkat edilmesi gereken ilkeler tartışılacak ve yurtdışından kentsel tasarım rehberi örnekleri üzerinde incelemeler yapılacaktır. 

  • KENT 520 Çevre Psikolojisi (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Bu ders, çevresel psikoloji alanındaki gelişmelere genel bir bakış ile başlar. İnsan-çevre etkileşiminin farklı modellerini tanıtır. Dönemin ilk yarısında, alanın sosyal kullanımı, mekân teorileri, mimarlar ve diğer meslek gruplarının tasarım anlayışlarındaki farklılıklar, farklı kültürlerde doğa ile ilgili tutumlar gibi konulara odaklanır. İkinci yarısında uygulamaya yönelik olarak, ev, ofis, okul, hastane ve bahçe gibi belirli türdeki mekânlar incelenir. Son olarak, kullanıcının ihtiyaçlarına ve isteklerine daha uygun ortamlar yaratmayı hedefleyen “Sosyal Tasarım” fikri tartışılır. Bu ders döneminin sonunda başarılı olan öğrenciler, çevresel psikoloji araştırmaları ve uygulamalarının daha hümanistik çevreler oluşturmak için ve doğa ile ilişkilerimizi geliştirmek için kullanabileceklerini anlayacaktır.

  • KENT 521 İmar Planı Kavramları ve Uygulama Örnekleri (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Dersin amacı, öğrencinin, kentsel çevre tasarımı uygulamalarında karşılaşılan planlama ile ilgili kavramları, uygulamadaki örnekler yoluyla doğru yorumlaması ve değerlendirmesi amaçlanmaktadır. Ders kapsamında kentsel çevre tasarımında karşılaşılan önemli terim ve kavramların tanımlanması, planlamadaki plan tipleri ve onama sürecinin açıklanması, uygulamadan verilen örneklerin; plan tiplerine, kavramlara ve onama sürecine dayalı olarak planlama ve imar mevzuatına göre değerlendirilmesi ve tartışılmasına yer verilecektir.

  • KENT 522 Sosyal/Sosyolojik Bir Çerçeveden ‘Kent Hakkı’  (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Bu dersin amacı Henri Lefebvre’ın “kent hakkı” kavramı ışığında öğrencilerin sosyal bilimlerdeki tartışmaları takip etmelerini sağlamaktır. Lefebvre’dan başlayarak, Purcell, Mayer ve Harvey gibi araştırmacıların izinde ders, kentte yaşanan sosyal ayrımcılık konusuna çocuklar, gençler, kent yoksulları gibi dezavantajlı grupların deneyimleri üzerinden eğilerek kentin bu gruplar açısından da nasıl daha dost ve kapsayıcı kentler olabileceğini tartışmayı hedefler.

  • KENT 523 Sürdürülebilir Kentsel Dönüşüm (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Bu dersin amacı sanayisizleşme sonrası kentlerde ve kent merkezlerinde uygulanan kentsel dönüşüm projelerinin incelenmesinin ardından, sadece fiziksel ve ekonomik odaklı olarak uygulanan bu yaklaşımlara bir tepki olarak gelişen ve günümüzde Avrupa Birliğinin çeşitli politikaları ve bölgesel fonları içinde da önemli bir yer tutan ‘sosyal sürdürülebilirlik’, erişilebilir konut politikaları, ‘sürdürülebilir kentsel dönüşüm’  konularını tartışmaktır.

  • KENT 524 Kent İmgesi ve Yer Kurma (3+0+0) 3, (AKTS: 10)  

Bu dersin amacı kentsel ortak hafızanın temel bir öğesi olan kent imgesinin bileşenlerini analiz ederek güçlü bir çevre imgesine sahip olmanın önemini tartışmaktır. Yere bağlanma ve aidiyet duygusu ancak iyi tasarlanmış bir kent imgesinin var olduğu durumlarda hayata geçmektedir.  Bu bağlamda çevre imgesi olgusu çeşitli kuramcıların teorileri bağlamında incelenerek, yer kurma (placemaking) pratikleri, kültürel mirasın aidiyet oluşumundaki rolü, sürdürülebilir turizm için tasarım ilkeleri, kentsel/çevresel imgeyi yaratacak/koruyacak tasarım yöntemleri konuları tartışılacaktır.

  • KENT 525 Sürdürülebilirlik ve Kentsel Dayanıklılık  (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Bu ders çerçevesinde 20.yüzyıldan günümüze kadar gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerdeki kentleşme biçimleri ve bunların yarattığı, sosyal, fiziksel/mekânsal sorunlar incelenerek, iklim değişikliklerine duyarlı planlama, sosyal dayanıklılık gibi başlıklar yer almaktadır.  Bu çerçevede başta Birleşmiş Milletler ve Avrupa Birliği olmak üzere önemli uluslararası kurum ve kuruluşların sürdürülebilir kentsel planlama ve kentsel dayanıklılık üzerine oluşturdukları stratejiler ve bu konudaki yeni eğilimler incelenecektir.

  • KENT 526 Gayrimenkul Değerleme (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Küreselleşen dünyada, planlı kentleşmeye duyulan ihtiyaç kaçınılmazdır. Buna paralel olarak, yerleşim bölgelerinin etkin bir şekilde belirlenmesi ile birlikte gayrimenkul piyasasının önemi gittikçe artmaktadır. Özellikle gayrimenkul ile ilgili pazarlama, yatırım, finansman ve yönetim konularında objektif kararlar alabilme konusunda, değerlemenin önemi  yadsınamaz. Bu derste gayrimenkul değerleme kavramı, ilke ve standartların yanı sıra teknikler anlatılacaktır. Ayrıca konut ve ticari gayrimenkul değerleme ile ilgili  uygulamalar incelenecektir.

  • KENT 527 Çevre Politikaları ve Yerel Yönetimler  (3+0+0) 3, (AKTS: 10)

Bu ders öğrencilerin yerel seviyede çevre problemlerinin karmaşık yapısını tanımlama, analiz etme ve anlama kapasitelerini geliştirecektir. Öğrenciler çevre sorunlarının çözümleri için politika araçlarını tanımlayacak, geliştirecek ve duruma adapte edebilecekler ve en uygun senaryonun uygulanmasını teşhis edeceklerdir. Öğrenciler toplumsal odakları stratejik hedefler belirleyerek toplumsal fayda doğrultusunda nitelikli bir çevre anlayışını belirleyebilecek kapasiteye sahip olacaklardır. Öğrenciler pozitif bir toplumsal dönüşümü gerçekleştirmek için gerekli olan yaşam biçimlerini, davranışlarını ve değerlerini öğreneceklerdir. Ayrıca öğrenciler toplumsal bir eylem için gerekli becerileri ve bunları eleştirel olarak yansıtma yeteneklerini disiplinler arası bir içerikle değerlendirebileceklerdir.

  • KENT 590 Araştırma Semineri  (Kredisiz) (AKTS: 2)

Öğrencilerin dönem projesine yönelik hazırlık aşamasında seçecekleri konu üzerinde yapacakları araştırma semineridir.